12 måder du kan arbejde med marketing automation

Marketing automation er et fantastisk værktøj, der kan hjælpe dig med at bringe din e-mail-marketing til et helt nyt niveau. Ved at bruge målrettet software kan du automatisere store dele af din marketingproces. Typisk begynder de fleste virksomheder med at udarbejde et statisk nyhedsbrev, som de udsender til kunderne en gang om ugen. Nyhedsbrev har inden da typisk taget adskillige timer i både planlægning, produktion, opsætning og udsending. Det kommer du udenom med marketing automation, hvor du tager dit nyhedsbrev op på næste niveau.
Marketing automation lyder muligvis kompliceret, men i virkeligheden er det grundlæggende princip ganske enkelt: Med marketing automation kan du konfigurere automatiserede e-mails, der rammer dine kunder eller kundeemner på de rigtige tidspunkter. En af de bedste ting er, at når du har konfigureret dine processer, vil automatiseringen gøre resten for dig. Det betyder, at du konstant vil generere mere værdi for din virksomhed uden faktisk at gøre noget.
Marketing automatisering kan bruges i mange forskellige faser i din virksomhed og kræver lidt forberedelse. Det tager lidt tid at finde ud af, hvilke processer du kan konfigurere, og hvilke, der vil give dig den største fordel. Med tiden vil du sandsynligvis finde ud af andre spændende processer, som du kan konfigurere som nye processer eller som en erstatning for de allerede eksisterende.
Uanset om din virksomhed er B2C, B2B, en offentlig institution eller noget fjerde, kan marketing automation integreres i din markedsføring med stor fordel. Nedenfor følger eksempler på marketing automation, og hvordan du kan implementere det i din forretning.
Programmer der kan bruges til e-mail automation er fx Mailchimp, Aweber, Constant Contact, SendinBlue, Drip, ConvertKit og GetResponse. Går tankerne mere i retning af marketing automation er det typisk programmer som fx HubSpot marketing automation, ActiveCampaign, Marketo som er nogle af de store udbydere.
Herunder kan du se, hvordan man fx benytter ActiveCampaig til at sende en ”Velkommen”-e-mail, når folk har skrevet sig op til din e-mail-liste.
Eksempler på B2C marketing automation
1. Send en velkomst-e-mail
En af de mest anvendte B2C marketing automation-processer er den, hvor du opretter en række velkomst-e-mails.
Når folk har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, handler det om at begynde kommunikationen med det samme, fordi dine nye modtagere af dine e-mails på dette tidspunkt er engagerede, og gerne vil høre fra dig. Du vil derfor altid opleve højere åbningsrater, klikfrekvenser og konverteringsfrekvenser på dette tidspunkt.
På dette tidspunkt har du mange gode muligheder for at få personen yderligere interesseret og på den måde personen konverteret fra et lead til en kunde. Opret en velkomst-mail, hvor du tilbyder personen gratis forsendelse eller måske 10 % ved første køb. Du kan også bruge denne mulighed til at sende et antal uddannelsesmæssige e-mails til kunden, hvor du introducerer dine forskellige produkter og viser, hvordan de kan bruges.
2. Belønning af loyale kunder
Du skal gøre noget ekstra for dine mest loyale kunder. Opret derfor en marketing automation-proces, der belønner de kunder, der har købt X-antal produkter inden for et givet tidsrum, eller som har købt for mere end X-antal kroner over en given periode. Giv dem adgang til salg før andre kunder, eller giv dem 20 % rabat i den kategori, hvor de normalt køber deres produkter. Når du introducerer et nyt brand på webshoppen, kan du sørge for, at dine loyale-kunder får X-antal procent rabat på det nye brand, hvis de vil teste det.
3. Fødselsdag, jubilæum eller noget andet
Opret en marketing automation-proces, der automatisk sender en fødselsdagshilsen til personen på din kontaktliste. Giv en gratis gave, giv 20 % rabat eller tilbyd gratis forsendelse. Mulighederne er mange.
Du kan også vælge at fejre “jubilæum” med kunden, hvor du på etårsdagen for kundens første køb automatisk sender en e-mail med en rabat på det næste køb. Og husk, det hele foregår automatisk, så det er ikke noget, du bruger tid på.
4. Opfølgning ved salg
Opret en proces, hvor du automatisk sender en e-mail til en kunde, når det er på tide at købe igen, eller når en ny model/version af et produkt, som kunden har købt, er kommet.
Eksempler på processer:
Produkter som barbergrej, kaffe, te, vin er normalt noget, man skal købe igen og igen efter et stykke tid. Sørg for, at kunden automatisk bliver mindet om dette med links til de produkter, som han eller hun normalt køber.
Kunden har købt et klimaanlæg, og det er tid til service eller udskiftning af filteret.
Bilværkstedet sender automatisk en e-mail, når det er ved at være sommerferie, og bilen skal tjekkes grundigt igennem inden turen mod syd.
Kunden har købt en Samsung-mobil og der er kommet en nye Samsung model på markedet, som kan forhåndsbestilles.
Kunden har købt en mobiltelefon, og nu er en ny, lynhurtig trådløs oplader kommet til denne model.
Du kan selv fortsætte denne liste.
5. Hold liv i gamle ”kolde” kunder
En af de vigtigste marketing automation B2C-processer, du skal konfigurere, er en målretning mod kunder, der ikke har købt noget i lang tid. Det er altid meget dyrt at få nye kunder, og derfor er det vigtigt at holde dine eksisterende kunder så længe som muligt.
Send en “Vi har ikke hørt fra dig i lang tid” eller “Vi savner dig”-e-mail, hvor du tilbyder en rabat for at få dem tilbage som aktive kunder igen.
6. Ambassadørs e-mails
Lav en proces, hvor kunden modtager en e-mail syv dage efter et køb, hvor du beder om oplevelsen af købet. Bed kunden om at anbefale dig, f.eks. på Trustpilot, Pricerunner, Facebook eller Google. Alternativt kan du spørge kunden, om han eller hun ønsker at anbefale dig til en ven og få en efterfølgende belønning.
Dette er den moderne form for mund-til-mund. Desuden stoler andre brugere ofte mere på andre kunder, end hvad virksomheden skriver om sig selv på et website.
7. Forladt kurv og retargeting
Indstil en proces, der udløses, hvis folk har efterladt en fuld indkøbskurv på webshoppen. Send en e-mail, der viser de produkter, som kunden har efterladt i kurven. Hvis kunden ikke har svart efter et par dage, kan du sende e-mailen igen og tilføje en rabatkupon.
Husk også bruge andre retargeting-indstillinger i din marketingmix, såsom Google Ads, Facebook Ads osv.
Eksempler på B2B marketing automation
1. Besøg på vigtige sider
Du har altid websider på et website, der har en højere værdi end andre, og det kan indikere, at besøgende er ved at blive kunde. Hvis dette ikke følges op, kan den potentielle kunde være tabt for evigt. Hvis besøgende ser på siderne med priser eller nogle meget specifikke produktsider, kan du oprette en proces, der yderligere vil forklare disse produkter, og hvordan de kan give værdi til den potentielle kunde.
2. Nye kunder
For B2B-virksomheder er det vigtigt at få kundeemner, der kan konverteres til kunder. Det kan være en vanskelig proces: Én ting er at få kundeemner til at tilmelde sig på hjemmesiden, den næste er at få dem til at konvertere til kunder.
Her er marketing automation et meget værdifuldt værktøj. Lav et flow, hvor den potentielle kunde får tilsendt et antal e-mails, hvor du forklarer, hvordan dit produkt fungerer, og hvor der er eksempler på, hvordan vedkommende får det bedste ud af det produkt, du forhandler.
Den klare fordel er her, at du ikke nødvendigvis behøver at afsætte tid til præsentationer, og på samme tid er det lettere for dig at nå de kunder, der ikke ønsker en personlig forespørgsel fra din virksomhed, men hellere gerne vil indhente informationer på egen hånd.
3. Lead ”pleje”
Målet her er at ”pleje” de potentielle kunder. Der er flere måder at gøre dette på, men en af de populære metoder er at fremstille artikler, tips eller guides – så du bliver opfattet som førende indenfor din branche.
Dette giver tillid og troværdighed, og det kan i sidste ende være det, der omdanner føringen til en kunde.
4. Reduktion af ”afgang”
For virksomheder med abonnementsløsninger er det utroligt vigtigt at beholde kunderne så længe som muligt. De udgør hele eksistensgrundlaget, og det er derfor naturligvis vigtigt at beholde så mange kunder som muligt. For denne forretningstype handler det om at have så lav en afgang af kunder som muligt.
Der kan være mange grunde til, at en kunde ønsker at trække sig ud af en abonnementsplan. Måske bruger de ikke produktet nok, måske kan de ikke finde ud af, hvordan man bruger det, måske synes de, at produktet er blevet for dyrt, eller måske er deres fokus flyttet til andre dele af virksomheden. Uanset hvad er du naturligvis interesseret i at beholde alle disse kunder.
Opret en marketing automations-proces, hvor du spørger, hvorfor de ønsker at opsige deres abonnement for at se, om du kan beholde dem. For også at sikre en så lille afgang som muligt, skal du pleje dine kunder, så du sikrer, at kunderne har dig frisk i deres hukommelse og konstant føler sig sikker i valget af dit produkt.
5. Belønning af brand-ambassadører
Hvis du kan få eksisterende kunder til at anbefale dine produkter til deres netværk, er det af meget høj værdi for din virksomhed. Undersøgelser har gentagne gange vist, at anbefalinger fra venner, familier eller kolleger har en meget høj troværdighed.
Lav derfor en anbefalingsindstilling i dine e-mails og opret en proces, hvor du automatisk belønner dem, der anbefaler din virksomhed til deres andre netværk.
Gør dine kunder opmærksomme på, at hvis de anbefaler din virksomhed til andre i deres netværk, vil de blive belønnet med en rabatkode eller lignende.
Kontakt Peoplez i dag og hør mere om hvordan marketing automation kan hjælp din virksomhed, så du kan løfte dit nyhedsbrev til det næste niveau.