6 tips og tricks i Google Analytics

Google Analytics er et gratis værktøj, der genererer detaljeret statistik over brugernes adfærd på dit website. Google Analytics anvendes i dag på over 10 millioner websites og har en markedsandel på ca. 82 procent. Dermed er denne software en de facto standard på markedet for websiteanalyser.
Har du en fysisk butik, vil du også gerne vide, hvor mange der fx har besøgt din butik, hvor mange der har købt, og hvilke produkttyper kunderne fandt mest interessant. Har du et website eller en webshop, har du også brug for data om dine kunder og deres handlinger på dit website.
Hvor mange har fx besøgt dit website? Hvilke sider har de besøgt? Målet for et website er ikke ”bare” at få trafik til websitet, men at få den rigtige trafik, der konverterer til dine ønskede mål.
Derfor har du brug for Google Analytics. Med Google Analytics kan du fx få svaret på:
Hvor mange besøg har du på dit website?
Hvor kommer dine besøgende fra?
Hvilke sider læser de besøgende?
Får du opfyldt dine mål?
Men der er også mange flere spændende tips og tricks til at få værdifuld information om dine brugere om deres brug af fx SEO, PPC, Social og dit website. Herunder kan du læse mere om nogle af de spændende indsigter, du kan få med Google Analytics.
Hvordan kommer du i gang med Google Analytics
Har du ingen kendskab til Google Analytics, vil det være en fordel at benytte et webbureau. Da Google Analytics indeholder grunddataen til dine kommende beslutninger, er det vigtigt, at Google Analytics er implementeret korrekt.
Normalt vil man implementere Google Analytics koderne i headeren på alle siderne, men endnu bedre er det at implementere disse koder igennem Google Tag Manageren. På den måde kan du endnu bedre måle, om brugerne gør de ting på sitet, som du gerne vil have dem til.
1. Tilpassede rapporter
Hvor mange gange hopper du ind i Google Analytics for at finde den samme rapport, samme statistik eller data? Hvor mange gange skal du svare på det samme spørgsmål fra din chef? Hvis det er mere end én gang, så er tilpassede rapporter måske noget for dig.
Du kan oprette tilpassede rapporter fra stort set alle datavisninger, som du kan bore ned i. Derudover kan du tilføje data og rapporter i widgetformat fra flere rapporter til en side. Du kan også planlægge automatisk eksport af rapporterne, når du har konfigureret den måde, du ønsker det. Dette er meget tidsbesparende.
Kort fortalt kan du få et godt overblik over trafikken på dit website ved blot at kikke ét sted og dermed ikke bruge tid på at klikke rundt i programmet.
Har du brug for et endnu bedre overblik, kan du også koble dig på Google Data Studio (også gratis) og begynde at lave endnu mere detaljerede dashboards og datavisualization.

2. Levetidsværdi
Levetidsværdi er meget interessant for de websites, hvor der går op til 90 dage fra brugernes første interesse til en konvertering. Google Analytics kan nemlig spore cookies i 90 dage.
Hvis du har et websted, der engagerer brugere, og hvor de ofte vender tilbage til for at foretage et eller flere køb, kan du spore værdien af specifikke brugere og fx holde det op imod, hvor brugerne kommer fra.
Bemærk, at når noget er i beta, skal du huske på, at rapporten kan blive opdateret, forbedret, fjernet, eller at data kan ændres over tid, så pas på.

3. Brugeroplysninger
Brugeroplysninger giver dig mulighed for at bore ned i rejsen for specifikke besøgende på webstedet.
Selv om du ikke personligt kan identificere brugeren i Google Analytics (og vær forsigtig, hvis du prøver at matche data sammen, da Google har specifikke retningslinjer for dette), ser du, hvordan de individuelle brugere brugte deres tid på websitet og evt. handlede.
Disse oplysninger er ikke nødvendigvis så gode som nogle tredjepartsværktøjer til brugerregistrering og heatmaps, men de giver en vis indsigt. At kunne se individuelle brugerrejser kan hjælpe med brugeroplevelse og optimering af konverteringsfrekvensen. Du kan fx se antallet af sessioner, hvilke sider/aktiviteter de enkelte brugere udførte, før vedkommende købte et produkt eller udførte en ønsket handling.
Det kan også hjælpe med at stille forventninger til markedsføringsaktiviteter, og hvor mange trin der er en realistisk del af kunderejsen.

4. Interesser
Rapporten ”Interesser” kan være virkelig interessant og nyttig på tværs af en lang række anvendelser. Hvis du ikke ser data som standard, skal du blot acceptere betingelserne og give Google tilladelse til at vise dem for din konto.
De viste kategorier stemmer muligvis ikke overens med det, du forventer.
”Tilknytningskategorien” (rækkevidde) fortæller dig, hvad dine brugere har af interesser og deres langtidsinteresser indenfor køb.
”Segment på markedet” forklarer dig, hvad dit publikum i øjeblikket er interesseret i og aktivt researcher, men uden en langvarig historie.
Du kan udnytte disse kategorier til at give mere indsigt i:
Hvem dine brugere er
Hvordan de konverterer
Hvor du bør prioritere din markedsføringsindsats på tværs af de digitale muligheder

5. Benchmarking – kanaler
Hvis du nogensinde har undret dig eller blev spurgt om, hvordan dit websteds ydeevne sammenlignes med andre i din branche, er benchmarking-rapporten en skjult perle, der kan hjælpe.
Du kan vælge nogle temmelig detaljerede indsigter og se, hvordan dit websted sammenlignes på tværs af de forskellige kanaler i standard Analytics-trafikmålinger.
Dette er gode data, du skal bruge til at sætte en baseline og fastlægge mål, hvis du kæmper med at bestemme, hvordan du gør det. Det kan være meget mere nyttigt og sjovt at sætte nogle reelle konkurrencedygtige mål på plads i stedet for at sætte nogle vilkårlige mål, der måske eller måske ikke er realistiske.
Nedenstående viser afvisningsprocenten (bounceraten) for en virksomhed i forhold i virksomhedens branche.

6. Brugerflow
Rapporten om brugerflow er visuelt meget spændende, selv om den ved første øjekast kan se meget kompliceret ud. Brug lidt tid på at studere rapporten og brug zoom-skyderen til at bevæge dig rundt på siden. Brug også rullelisten over den første kolonne til at ændre de dimensioner, du vil gennemgå.
Når du har fået fat på det, kan denne side give en vis solid indsigt over brugen af dit website. At se, hvordan dine brugere navigerer gennem webstedet samlet og finde de populæreste stier, kan føre til yderligere undersøgelser og overraskelser.
Du kan også se mønstre og tendenser i brugerrejsen, der kan hjælpe dig med at forme dit indhold til brugernes behov.

Kontakt specialisterne fra Peoplez og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Google Analytics og online markedsføring.