Din næste SEO-strategi for indhold – søjlesider & emneklynger

Pilars og clusters betyder på dansk søjlesider og emneklynger? Dette er nyeste måde at arbejde med indholdsbaseret SEO. Det er ingen hemmelig at SEO hele tiden ændre sig. Lige da du troede, du forstod alt om SEO, ændrer alt sig igen.
En del af det, der driver denne ændring, er, at Google er blevet smartere med deres søgemaskinealgoritmer. Men en del af det skyldes også, at der er sket et enormt skift i den måde, folk søger information online på.
Denne nye adfærd betyder, at marketingfolk har brug for nye måder at skille sig ud, blive bemærket på og tilføre værdi på.
Vores søgevaner ændrer sig
Det plejede at være, at folk søgte i fragmenterede sætninger for at finde svar på deres spørgsmål – stole på en håndfuld ord som “restauranter Holstebro” eller “it-virksomheder Odense.”
Nu er søgninger blevet længere, mere ”snakkende” og mere komplekse. Ifølge Ahrefs indeholder 64% af søgeforespørgsler i dag fire ord eller mere (longtail). Og takket være stemmesøgningsenheder som Siri og Alexa er vi stadig mere komfortable med at udføre søgninger ved hjælp af fulde sætninger, såsom “hvor skal jeg spise middag i aften” og “hvem kan ordne min computer i Odense”.
Men Siri og Alexa er ikke de eneste grunde til, at folk sender længere forespørgsler. For det første er der meget indhold derude, og længere forespørgsler kan hjælpe folk med at sortere junk og få de oplysninger, de har brug for hurtigere.
Ikke overraskende har Google været opmærksom på denne ændring – og Googles svar har flere vigtige konsekvenser for indholdet på websites.
Googles første store skridt til at tackle ændret søgeadfærd kom med Hummingbird-opdateringen i 2013, som gjorde det muligt for søgealgoritmer at forstå sætninger snarere end blot individuelle nøgleord. Googles næste store skridt var RankBrain-opdateringen i 2015, en maskinlærings-algoritme designet til at forstå sammenhængen med søgninger.
Disse to algoritmeopdateringer har ændret måden, hvormed søgemaskiner rangerer indhold for at producere mere relevante resultater for brugerne.
For marketingfolk kræver dette, at du udvikler dit indhold for at matche de måder, som dit publikum søger efter og finder indhold på. Dette inkluderer at ændre den måde, du strukturerer dit indhold på, hvordan du udvikler din indholdsstrategi, og hvordan du tænker på oprettelse af indhold.
Hvordan? Ved at opbygge din indholdsstrategi omkring emner snarere end søgeord. Vi grupperer dette søgeordsfokuserede indhold i emneklynger.
Hvad er emneklynger?
Traditionelt er blogindlæg skrevet for at rangere efter specifikke, individuelle nøgleord uden meget at tænke på, hvordan et nøgleord vedrører et andet nøgleord om det samme emne.
Denne tilgang til indhold gør det ofte svært for en bruger at finde de oplysninger, de har brug for. Det resulterer også i, at dine egne URL-adresser konkurrerer mod hinanden i søgemaskiner, når du udgiver flere blogindlæg om lignende emner.
Løsningen på dette problem er emneklynge-modellen: en samling af sammenkædede artikler og websider centreret omkring et centralt emne. Fordi artikler og sider linker frem og tilbage til pillarsiden, kan de besøgende lettere navigere i emnet og finde bedre svar på deres spørgsmål. Der skal ikke linkes på tværs i emnet, men mellem søjlesiden og de enkelte emneklynge-sider.
Dette giver dig også flere muligheder for søgemaskinerne til at finde mere af dit indhold.

Hvad er en søjleside?
En søjleside er det fundament, som en emneklynge er bygget på. Det er et omfattende stykke onlineindhold, der dækker et generelt emne.
Søjlesider er typisk meget længere end traditionelle blogindlæg. En søjleside behøver dog ikke at dække hvert eneste aspekt af et emne. Det er, hvad dit klyngeindhold er beregnet til.
Din søjleside skal besvare de vigtigste spørgsmål, som dine besøgende har om et emne, du vil ”eje” i søgemaskinerne. Du kan derefter oprette klyngeindhold – yderligere blogindlæg og artikler – der dækker relaterede eller mere specifikke aspekter af dit emne. Du linker derefter disse blogindlæg og artikler tilbage til hovedsøjlesiden og skaber et sammenkoblet netværk af information og indsigt, der fungerer som den endelige guide til dette emne.
Eksempel – Hubspot
Et eksempel er Hubspot. De var nogle af de første til at benytte denne metode. De havde masser af overlappende og gentagne indlæg om et par fokusemner. Der var ingen sammenhæng mellem siderne og der blev ikke overført værdi til deres vigtige sider, som de rent faktisk ønskede at ranke på.

Efter at have arbejdet med med søjler og emner, ser sådan ud med indlæg, der alle linker tilbage til deres respektive søjlesider for hvert kerneemne:

Meget mere fokuseret på de søjle-sider, som de ønsker at ranke på. Alle emneklynge-siderne overfører værdi og understøtter dermed søjle-siden som de høre til.
Læs mere om vores SEO, og hvordan vi kan hjælpe dig.