Hvad er Google Analytics 4 Property?

Google beskriver selv formålet med den nye Google Analytics 4 Property (GA4) som en næste generations tilgang til “privatliv-først” -sporing, måling af x-kanal og AI-baseret forudsigende data på én gang. Ved at anvende Googles avancerede maskinlæringsmodeller kan den nye Analytics udfylde data for webtrafik og brugeradfærd.
GA4 er bygget på den samme platform som “App+Web”-systemet, som de udgav i 2019. ”App+Web”-versionen af Analytics var primært fokuseret på data på tværs af kanaler, hvilket betyder, at det gav marketingfolk en måde at spore brugere på tværs af apps, software og websites.
Alt dette betyder, at dets hovedmål er at flytte den måde, hvorpå data vises til at fokusere på brugerne – hovedsageligt brugerens rejse fra første besøg til endelig konvertering.
Google Analytics 4 Property handler om begivenheder
GA4 handler om “begivenheder” (events). Disse begivenheder er den vigtigste måde, hvorpå data præsenteres i den nye Google Analytics.
Endelig betyder maskinlæringsbehandlingen i denne nye Analytics, at den kan udfylde huller, hvor virksomheder ikke er i stand til at forstå deres komplette kundebase på grund af brugere, der fravælger cookiebrug og dataindsamling. Internetbrugere og endda browserfirmaer bliver stadig mere og mere tilbageholden med at tillade Analytics at spore sessioner eller returnere brugere ved hjælp af cookies – for eksempel er Mozilla Firefox flyttet til at blokere Analytics, og mange websteder begynder at bruge de besøgendes samtykke til at definere deres Analytics-sporing .
Behovet for noget som GA4 stort set fra nye love om beskyttelse af privatlivets fred (som GDPR) og den formindskede stabilitet af traditionel analyse. Mange virksomheder, der bruger den traditionelle Universal Google Analytics, kan ofte løbe ind i problemer med unøjagtige eller manglende data på grund af de valgmuligheder, der kræves i henhold til disse love.
Uanset om du føler spænding, nervøsitet, tilbageholdenhed eller inspiration (eller måske lidt af det hele), er denne navneændring ikke et tegn til at du skal udsætte tingene og vente. Google Analytics 4 Property (GA4) er dog stadigvæk i beta-version.
Hvilke ændringer skal du foretage i dag?
GA4 er stadigvæk gratis. Så der er ingen undskyldning for ikke at være konkurrencedygtig foran ved at starte strategi og opbygge en ny analysearkitektur med GA4. Google Analytics (GA) som vi kender bliver dog ikke slukket lige nu.
Du kan sandsynligvis navigere i din nuværende GA-forekomst med lukkede øjne på dette tidspunkt, men at øge dit kendskab og forståelse af GA4 lige nu ved at investere i tid og træning vil levere både kort- og langvarig ROI. Målet lige nu er dobbeltsporing med både Google Analytics Universal OG Google Analytics 4 – implementeret via Google Tag Manager.
Introduktion til GA4
For at blive fortrolig med den nye version af Analytics kan marketingfolk tjekke Googles egne videovejledninger på den nye grænseflade. Du kan også oprette en ny ejendom i din eksisterende Analytics-konto og klikke på den nye version alene.
Deres videoer viser, hvordan man opsætter en Google Analytics 4-ejendom med enten en universel version af gtag.js-sporing eller med en Google Tag Manger (GTM) -konto. Der er også en kort gennemgang af grænsefladen. Oplysninger om administration af konti og ejendomme og masser af oplysninger om administration af Admin-sektionen.
En sammenligning mellem gammel Google Analytic og ny Google Analytics 4 Property
Marketingmedarbejdere og virksomheder bør ikke forvente at finde mange af de gamle standardrapporter og endda nogle funktioner. Traditionel Analytics har tre niveauer af dataorganisation (konto> ejendom> visning), men nu er der kun to: konto og ejendom.
Der er også mange forskelle i dataindsamlingen mellem Universal Analytics og Google Analytics 4-ejendomme – især i hvordan data defineres, og hvilke dataelementer der kaldes. Her er lidt af en introduktion til koncepter i GA4:
- Begivenheder: disse er brugerinteraktioner med et website eller en app – som sidevisninger, klik på knapper, brugerhandlinger osv. I modsætning til tidligere kræver begivenheder ikke at tilføje tilpasset kode til Analytics-sporingskoden på stedet, nogle begivenheder måles som standard.
- Parametre: yderligere informationsbits, der giver kontekst til hver begivenhed. For eksempel kan parametre bruges til at beskrive værdien af et køb eller til at give kontekst til hvor, hvordan og hvorfor begivenheden blev logget. Disse kan omfatte sidetitler, artikel-id’er osv. – disse er mest analoge med mange af de “dimensioner”, der var tilgængelige før.
- Brugeregenskab: attributter eller demografiske oplysninger om brugeren.
- Bruger-ID: som bruges til sporing af platforme.
Ud over disse nøgleudtryk er der et par andre nøglekoncepter. At forstå, hvordan man bruger den nye version af Analytics, kræver, at man tilpasser sig nye koncepter og forstår, hvordan man bruger dem til din virksomheds KPI’er.
- “Sidevisninger“ fra Universal Analytics oversættes til “page_view” -hændelsen i GA4. Husk, at for begivenheder har en Universal Analytics-begivenhed en kategori, handling og etiket og er dens egen hit-type. I GA4 er hvert “hit” imidlertid en begivenhed; der skelnes ikke længere mellem hittyper. De behandles alle ens af behandlingsplatformen.
Ifølge Google “er det bedre at genoverveje din dataindsamling med hensyn til Google Analytics 4-modellen i stedet for at overføre din eksisterende begivenhedsstruktur til Google Analytics 4.”
- Til sessioner: mange marketingfolk og virksomheder undrer sig måske over, hvorfor er sessioner lavere i GA4? Forskelle i den måde, hvorpå hits behandles tidligt, kan få sessioner til at fremstå som lavere. Du bør ikke forvente, at jeres deres data matcher nøjagtigt.
Google forklarer også, hvorfor – ”nogle aspekter af sessionstælling adskiller sig mellem de to platforme. For eksempel i Universal Analytics starter en ny kampagne en ny session uanset aktivitet, dog starter en ny kampagne ikke en ny session i Google Analytics 4. Dette kan føre til lavere antal sessioner i dine Google Analytics 4-rapporter”.
Forskelle i måden, hvorpå forsinkede data håndteres, kan også medføre forskelle i dine data. I traditionel Analytics behandles hits, hvis de ankommer inden for 4 timer efter slutningen af dagen, men Google Analytics 4 behandler begivenheder, der ankommer op til 72 timer senere.
For parametre er en nøgleforskel, at side-URL’er eller URI’er ikke vises tydeligt, som de var i gamle Google Analytics som dimensioner. Disse behandles nu som parametre som “side_location.” Det ser ud til, at Google ikke vil have marketingfolk eller virksomheder til at tænke på disse begivenheder i form af en url-adresse men i stedet for benytter “skærmbilleder” eller “sidetitel” til indentificationer, hvilket betyder meget lettere krydsning mellem mobilwebsteder, desktopwebsteder, apps osv.
Start derfor med at tracke både med GA og GA4 – så du kommer ind i mindsettet.
Her går Google igennem det nye interface.
Har du brug for hjælpe til din Google Analytics eller andet i din Online Markedsføring, så kontakt eksperterne fra Peoplez i dag.