Hvad er Google Data Studio?

Google Data Studio er et gratis rapporterings- og datavisualiseringsværktøj fra Google. Nedenstående er et eksempel på data fra Google Ads.

Det henter data fra op til 17 forskellige kilder. Det er let at kombinere, ændre og læse rapporterne. Google Data Studio indeholder widgets, grafer, diagrammer og kort til visualisering af dine data. Der kommer hele tiden nye datakilder på.
Med Google Data Studio kan dit team spare tid og penge ved at oprette, læse og dele rapporter i løbet af få minutter. Brugervenligheden og alsidigheden af Data Studio hjælper din virksomhed og dit team med at tage hurtigere beslutninger og opnå bedre resultater. Med Google Data Studio har du en enkel, gratis platform, der er let at bruge til at forklare komplekse data.
Hvad er fordelene ved at bruge Google Data Studio?
Google Data Studio har flere fordele
1) Ubegrænsede antal widgetindstillinger
I modsætning til Google Analytics, der kun tillader maksimalt 12 grafer eller diagrammer i en rapport, giver Google Data Studio dig mulighed for at inkludere et vilkårligt antal widgets. Denne funktion giver dig mulighed for at dele og forklare dine data på flere måder.
Widget-indstillinger kan fx indeholde:
Heat-tabeller
Cirkel-diagrammer
Tidsserie-grafer


Med Google Data Studio har du enorm frihed til at bestemme, hvordan du opretter dine rapporter og videregiver dine data. Derfor er Google Data Studio ved at blive et vigtigt værktøj for virksomheder.
2) Input fra multi Google-kilder
En af mest unikke og hjælpsomme fordele i Google Data Studio er muligheden for at trække på gratis data fra op til 17 forskellige datakilder, som du kan konsolidere i dine rapporter.
Et par eksempler inkluderer:
Google Analytics
Google Ads
Google Search Console
Google Sheets
YouTube Analytics
Brug disse platforme til at oprette en rapport, der ser på alle aspekter af din virksomhed. Herunder kan du se alle 17 Google datakilder, du kan trække data fra gratis.

Denne funktion gør Data Studio til en one-stop shop for dine rapporteringsbehov og sikrer, at dine rapporter ser utroligt professionelle ud.
Derudover kan du trække på lang række 3. parts connectors. Med disse connectors kan du trække data fra dine SEMrush rapporter, Active Campaign, Adform, Ahref, Facebook Ads, Supermetic og mange, mange flere. I skrivende stund er der 227 3. parts connectors. Bemærk dog, at disse ikke nødvendigvis er gratis at benytte.
3) Let at dele rapporterne
Når du udarbejder eller gennemgår Google Data Studio-rapporter med så mange datafunktioner og -målinger, kan det være en god idé at få dine teammedlemmer eller firmaets beslutningstageres meninger hurtigt – uden ekstra besvær.
Download og afsendelse af filer er en tidsrøver, især når du ønsker hurtig feedback. Google forstod nødvendigheden af deling, så de indbyggede de samme delingsfunktioner som deres andre værktøjer, som Google Docs, i Google Data Studio.
Med Google Data Studio kan du dele et link og give andre mulighed for at se og tilpasse dine rapporter.

Og det bliver bedre endnu, for denne funktion giver dig mulighed for at foretage ændringer i realtid, mens du deler. Hele teamet kan se på den samme rapport og foretage ændringer samtidig. Dette delbarhedsaspekt er en massiv tidsbesparelse for virksomheder og marketingfolk!
4) Læsevenlige rapporter
Du kan oprette Data Studio-rapporter på en side eller 20 sider, hvilket demonstrerer fleksibiliteten og tilpasningen af Google Data Studio. Det tilpasser sig din virksomheds unikke behov og gør det til en stressfri proces at dele kritisk data.
Og du kan let tilpasse rapportens layout.
Du kan fx let ændre skrifttyper, farver, temaer og størrelser, så du kan gøre alle rapporter lette at læse og forstå. Derudover kan du tilføje op til 10 widgets pr. side. Denne funktion giver dig mulighed for at give teammedlemmer og virksomhedsbeslutningstagere indblik fra mange vinkler.
5) Dynamisk rapportering
Mens du kan foretage redigeringer med dit team i realtid, kan du også tillade Google Data Studio at trække realtidsdata ind i dine rapporter. Du kan indstille dine rapporter til at opdatere dine widgets med data automatisk. Hver tabel eller graf i din rapport kan tilpasses.
Du kan vælge, at et par af dine widgets skal beholde historiske data, mens et andet widget skal opdateres automatisk. Fleksibiliteten er stor.
6) Interaktive tabeller
Dine grafer og diagrammer behøver ikke at forblive en dimension. Del dine rapporter digitalt, og lad dine chefer klikke og ændre rapporter for at se de datapunkter, de ønsker. Denne interaktive funktion gør det nemt for brugerne at visualisere data. Nedenfor på skærmbilledet kan du fx ændre datointervallet og vælge forskellige lande og devices.

7) Google Data Studio skabeloner
Er du ikke ekspert i Google Data Studio eller rapportering generelt? Ingen problemer!
Google Data Studio har skabeloner, der allerede er oprettet til at hjælpe med dine rapporter. Platformen er født med skabeloner til Google Analytics, YouTube, Google Ads og mange flere. Du kan også hente skabeloner til specifikke brancher som fx e-handel.

Denne funktion gør rapportering hurtig og smertefri.
8) Sådan bruges Google Data Studio
Hvis du er klar til at komme i gang med Google Data Studio, skal du følge disse trin:
Log ind på Google Data Studio med din Google-konto
Klik på knappen “Opret” i øverste venstre hjørne
Vælg “Datakilde”
Link dine datakilder som Google Analytics
Vend tilbage til Google Data Studio-betjeningspanelet
Vælg knappen “Opret” i øverste venstre hjørne
Vælg “Rapport”
Vælg dine datakilder for at importere fra højre side
Rediger din rapports layout, tema, farver og mere
Klik på “Del” i øverste højre hjørne for at dele din rapport
Hvis du vil, kan du bruge rapportskabeloner fra “Skabelongalleri” i Google Data Studio-dashboardet. For at få de bedste resultater kan du eksperimentere med skabeloner og brugerdefinerede rapporter i Google Data Studio for at lære om alt, hvad du kan gøre.
Lær mere om Google Data Studio i denne video.
Lad Peoplez hjælpe dig
Du kan selvfølgelig også vælge at lade People hjælpe dig med at opsætte dine Google Data Studio rapporter. Så har du taget det første skridt til at få overblik over dine digitale performance.