Hvad er SEO?ł

Digital

15. februar 2022

SEO står for Search Engine Optimization, og på godt dansk går SEO under betegnelserne søgemaskineoptimering eller SEO-optimering. Men hvad er det der SEO-halløj egentlig for noget? Det kan du heldigvis blive meget klogere på her.

Søgemaskineoptimering er balancen mellem at forstå, hvordan Google vurderer og rangerer hjemmesider, og hvordan man producerer relevant indhold, som tilgodeser ikke kun Google, men også brugeren.

Du forsøger altså at optimere på placeringen af din hjemmeside i Googles søgeresultater – og her tæller annoncer ikke med.

Her kan du se et eksempel på en søgning på ”Tøj”

I denne blogartikel kan du blive meget klogere på SEO og få forklaringen på, hvad SEO er, og hvordan søgemaskineoptimering kan tage dit salg til et helt nyt niveau.

Hvad kan jeg bruge SEO til?

Forestil dig at du har en webshop, der sælger hækkeklippere. Når folk så skal finde den perfekte hækkeklipper, søger de ofte på Google efter ”Hækkeklipper” – som i øvrigt har cirka 8.100 månedlige søgninger.

Google viser så en masse forslag på hjemmesider, som er relevante for en søgning på ”hækkeklipper”. 

Forskning peger på, at position et på side et i Googles søgeresultater får op til 20-25 procent af den samlede trafik. 

Ligger du på førstepladsen får du mellem 2025 og 2430 gratis besøg via Google, når folk søger efter en ”Hækkeklipper”. Realistisk set vælger 3 % ud af de besøgende at købe en hækkeklipper. Det betyder altså, at du potentielt kan sælge mellem 60 og 72 hækkeklippere, hvilket årligt bliver til mellem 729 og 874 hækkeklippere.

Lad os få nogle flere tal på. Hvis hækkeklipperen i gennemsnit koster 700 kr., giver det en årlig omsætning kun på hækkeklippere på (hold nu fast) mellem 500.000 og 612.360 kr.  – og det er altså kun via Googles søgeresultater. Og husk dette er kun for 1 år. Når du kender din dækningsgrad – kan du hurtigt regne ud, at det oftest kan betale sig at investere i SEO.

Så måske SEO også godt kunne være noget for dig og din virksomhed. Du kan da i hvert fald lige prøve at forestille dig, hvad SEO kunne betyde for dig og din forretning?

Hvordan fungerer SEO egentlig?

Når folk søger på Google, så trækker Google ikke bare et tilfældigt navn op fra den store pose. Nej, Google er ham den lidt irriterende fra folkeskolen, som altid vidste alt om alt – vi kender ham alle sammen. Google kender i den grad din hjemmeside – det skal du ikke være i tvivl om. 

Tilbage til hækkeklipperen. Forestil dig nu, at du skal købe en ny hækkeklipper. Du har ikke særlig meget forstand på hækkeklippere. Du har hørt om forskellige brands som Bosch, Husqvarna eller Black & Decker, men det er også det. Derfor gør du som så mange andre; du spørger din gamle onkel til råds. Din kære onkel ved, hvad han snakker om, så han anbefaler selvfølgelig den bedste hækkeklipper til dig.

Nu har du nok regnet den ud. Google er altså lidt ligesom din gamle onkel – han ved det hele. De resultater, som rangerer højest i Google, når du søger efter en ”hækkeklipper”, er også de resultater, som Google anbefaler dig at klikke på. 

Det er altså en rigtig god ide at være gode venner med Google. Men hvorfor bliver hækkeklipper.dk/hækkeklipper vist på side et og læratklippehæk.dk/hækkeklipper på side 13, når du søger efter hækkeklippere på Google? Det kan der være mange grunde til – læs med her. 

Hækkeklipper.dk/hækkeklipper

Hækkeklipper.dk/hækkeklipper har en masse links fra andre relevante og troværdige hjemmesider, som peger på siden, hvilket er rigtig godt. Det anser Google nemlig som en anbefaling af, at indholdet på siden er perfekt for brugeren, som netop søger efter den bedste hækkeklipper.

På siden er der en masse relevant tekst, som fortæller om, hvorfor lige netop denne hækkeklipper er den bedste. I sidetitlen, som fungerer ligesom et vejskilt for Google, indgår ordet ”hækkeklipper”. Metabeskrivelsen, som fungerer som salgsteksten, indeholder søgeordet ”hækkeklipper” og en call-to-action – derfor kan brugeren, der søger efter en ny hækkeklipper næsten ikke lade være med at trykke på linket.

Derudover linkes der også til andre relevante sider og produkter på hjemmesiden, og det elsker Googlebot, som er Google’s egen lille sladrehank. Google tøver derfor ikke et sekund med at kaste dig afsted mod toppen af side et i en Google-søgning på en hækkeklipper.

Læratklippehæk.dk/hækkeklipper

Læratklippehæk.dk/hækkeklipper har en masse links (anbefalinger) fra kinesiske sider og sider med seksuelt indhold, der må siges at have absolut ingen relevans for hækkeklippere. Derudover kigger Googlebot også skeptisk på sidetitlen på siden. I sidetitlen står der ”hækkesaks og haveredskaber”. Og det forvirrer i den grad Google, der slet ikke kan finde ud af, hvad siden egentligt handler om. Handler den om hækkesakse, hækkeklippere eller haveredskaber?

Og som om det ikke var nok, så linker teksten på siden heller ikke til andre relevante sider – igen bliver Googlebot altså sur, når du gør det sværere for ham og brugeren at surfe rundt på din hjemmeside. Google bliver skeptisk og tænker, at den her side vil jeg ikke præsentere for en, der søger efter en hækkeklipper.

Der er altså en del ting at tænke over, når du skal SEO-optimere din hjemmeside og gøre Google tilfreds og glad. 

Hvordan kommer jeg i gang med SEO?

Søgemaskineoptimering er ikke et lille sideprojekt, som den i forvejen travle marketingmedarbejder skal stå for. SEO er en opgave, der skal prioriteres, da det kan få din omsætningen til nå nye højder.

Men lige endnu en vigtig pointe. SEO er ikke bare noget, du lægger ned over din hjemmeside, og så er du færdig. Det kræver derimod benhårdt arbejde, hvis du du opnå noget med søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering består af mange steps, som du kan se her:

  • Søgeordsanalyse – Hvilke ord vil du gerne findes på? Og hvilke ord har mest værdi for dig?
  • Strategi – Hvad gør konkurrenterne? Kan vi optimere på nuværende søgeord? Hvad vil du gerne opnå, og hvad er vigtigst for dig at blive fundet på?
  • On-page SEO – Sidetitler, metatekster, brødtekster, intern linkbuilding, billedtekst, oprydning af 404 fejl, SEO-venlige URL’s, sitemaps, hastighedsoptimering mm.
  • Teknisk SEO – Er hjemmesiden kodet efter Googles retningslinjer for webmastere? Her gælder det om at mestre alt fra noindex follow, canonical URL tag til rel=”next” og rel=”prev”. Har du ikke styr på den tekniske del, kan du hurtigt blive uvenner med Google.
  • Linkbuilding – Også kendt som disciplinen, som har den allerstørste indflydelse på, hvor du ligger i søgningerne.
  • Effektmåling – Får du tilmeldinger til nyhedsbrevet? Får du mere trafik, som giver salg? Effektmåling er et absolut must, hvis du vil arbejde seriøst med SEO.
SEO skal gøre ikke kun gøre Google, men også brugeren glad

Måske tænker du lige nu, at SEO godt nok virker meget kompliceret. Og det er det også – til en hvis grad. Men små ændringer gøre en stor forskel, og en rigtig godt start til at tilfredsstille både brugeren og Google er at lave SEO-tekster.

Første step kan være at tilknytte en blog til din hjemmeside. Så er du nemlig godt på vej til at gøre Google glad, for Google elsker i den grad tekst. Især tekst, som virkelig gør læseren blød i knæene. Det giver ikke bare en bedre brugeroplevelse, men det kan også give links, mere trafik og i sidste ende mere salg.

De lidt mere komplicerede aspekter af SEO drejer sig om teknisk SEO. Din hjemmeside kan sagtens ligne en Ferrari udenpå, men under overfladen kan den være en rusten Opel Kadet fra 1984. Forestil dig for eksempel, at du skal løbe et maraton, hvor alle dine konkurrenter også deltager. Er den tekniske del ikke på plads for din hjemmeside, så svarer det til, at du løber maraton i træsko, mens konkurrenterne spurter afsted i spritnye Asics løbesko. 

Det er altså ikke optimalt, og du vinder aldrig over konkurrenterne i søgeresultaterne, hvis din hjemmeside ikke er opsat teknisk korrekt. Så teknisk SEO kan du altså ikke helt komme udenom. 

Hvor hurtigt kan du se en effekt af SEO?

Det er svært at sige, og der er mange faktorer, som spiller ind på, hvor hurtigt du kan se en effekt af SEO og få gode placeringer i søgeresultaterne. For eksempel spiller det ind, hvor stor konkurrencen er på søgeordet, hvor godt hjemmesiden er placeret nu, hvor mange linker til siden nu osv.

Der findes desværre ingen garantier, når du arbejder med SEO, men med en grundig søgeordsanalyse, kan du forholdsvis nemt spotte de søgeord, hvor du hurtigt kan få gode placeringer.

Når du nu skal i gang med dit SEO-arbejde, så er det en god ide altid at starte med de lavest hængende frugter, hvor du hurtigt vil kunne gøre en forskel. Når søgeordsanalysen har givet dig overblik over konkurrencen på dine søgeord, så kan du starte med de ord, der er mindst konkurrence på, så vil du hurtigere se resultater af dit arbejde.

Der er stor forskel på, om du optimerer til et ekstremt konkurrencepræget ord eller et mindre konkurrencepræget ord. Side et står i gennemsnit for 91,5 % af alt trafik, side to står for 4,8 % og side ti tager kun 0,1 % af den samlede trafik.

Her kan du læse meget mere om søgemaskineoptimering (SEO).