Hvad er SEO?

Hvad-er-seo?

SEO er en engelsk forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk går SEO under betegnelserne søgemaskinemaskine optimering eller SEO optimering. Men hvad er det der SEO-halløj egentlig for noget? Lad mig forklare.

Søgemaskineoptimering er en balance mellem at forstå, hvordan Googler vurderer og rangerer hjemmesider, og hvordan man producerer relevant indhold, som tilgodeser både Google og brugeren.

Det du forsøger at optimere på er placeringen af din hjemmeside i Googles søgeresultater (annoncer tæller ikke med). Se eksempel på en søgning på ”Tøj”:

 

I dette blogindlæg får du forklaringen på, hvad SEO er, og hvordan søgemaskineoptimering kan booste dit salg til et helt nyt niveau.

 

Hvad får jeg ud af SEO?

Du har en webshop, som sælger hækkeklippere. Når folk i deres iver efter at finde den perfekte hækkeklipper, søger de på Google efter ”Hækkeklipper”, som i øvrigt har cirka 8100 månedlige søgninger.

Google viser en masse forslag til hjemmesider, som er relevante for en ”hækkeklipper”. Ved en Google søgning kan jeg se, at Bauhaus ligger nr. 1 på ”Hækkeklipper”. Forskning peger på, at position 1 på side 1 i Googles søgeresultater hapser ca. 33 % af den samlede trafik.

Det vil sige, at Bauhaus månedligt får ca. 2673 gratis besøg via Google, når folk søger efter en ”Hækkeklipper”. Realistisk set vælger 3 % ud af de 2673 månedlige besøgende at købe en hækkeklipper. Det betyder, at Bauhaus månedligt sælger ca. 80 hækkeklippere, hvilket årligt bliver til ca. 960 hækkeklippere.

Koster hækkeklipperen i gennemsnit 700 kr., giver det en årlig omsætning på hækkeklippere (hold nu fast) 672.000 kr. – og det er kun via Googles søgeresultater. Den pose penge kan Bauhaus 100 % takke dem selv og deres SEO-indsats for.

Forestil dig lige, hvad SEO kunne betyde for dig og din forretning?

 

 

Hvordan fungerer SEO?

Når folk søger på Google (og det gør folk i stor stil), så trækker Google IKKE et tilfældigt navn op fra den store bankobowle. Nej, Google er ham den trælse fra folkeskolen, som altid vidste alt om alt. Vær ikke i tvivl om, at Google kender din hjemmeside, så godt som du kender indersiden af din egen navle.

Forestil dig, at du skal købe en ny hækkeklipper. Du har ikke særlig meget forstand på hækkeklippere og, om du skal vælge en Bosch, Husqvarna eller Black & Decker. Derfor gør du som mange andre; du spørger gamle Onkel Jens til råds, som i øvrigt har 30 års erfaring som havemand. Onkel Jens ved, hvad han snakker om, så han anbefaler den bedste hækkeklipper til dig.

Du har nok regnet ud, at Google er lidt ligesom onkel Jens. De resultater, som rangerer højest i Google, når du søger efter en ”hækkeklipper”, er de resultater, som Google anbefaler dig allermest at trykke på.

Du tænker nu, at du rigtig gerne vil være bedste venner med Google. Men hvorfor bliver hækkeklipper.dk/hækkeklipper vist på side 1 og læratklippehæk.dk/hækkeklipper på side 13, når du søger efter hækkeklippere på Google? Det kan der være mange grunde til.

hækkeklipper.dk/hækkeklipper

Hækkeklipper.dk/hækkeklipper har en masse links fra andre relevante og troværdige hjemmesider, som peger på siden. Det anser Google som en anbefaling af, at indholdet på siden er det rene guf for brugeren, som netop søger efter den perfekte hækkeklipper.

På siden er der en masse lækker og relevant tekst, som fortæller om, hvorfor netop denne hækkeklipper er den bedste i verden. I sidetitlen, som fungerer ligesom et vejskilt for Google, indgår ordet ”Hækkeklipper”. Metabeskrivelsen (salgsteksten) indeholder søgeordet ”hækkeklipper” og et call-2-action – den hækkeklippesøgende kan næsten ikke lade være med at trykke på linket.

Derudover linkes der også til andre relevante sider og produkter på hjemmesiden. Googlebot (Google’s lille sladrehank) trutter i hornet af glæde, når han kommer forbi. Google tøver ikke et sekund med at kaste dig afsted mod toppen af side 1 i en Google søgning på en hækkeklipper.

læratklippehæk.dk/hækkeklipper

Læratklippehæk.dk/hækkeklipper har en masse links (anbefalinger) fra kinesiske sider og sider med seksuelt indhold, der har absolut ingen relevans for hækkeklippere. Googlebot kigger også skeptisk på sidetitlen på siden. I sidetitlen står der ”hækkesaks og haveredskaber. Nu bliver Google forvirret for, hvad handler siden egentlig om? Handler den om hækkesakse, hækkeklippere eller haveredskaber?

Teksten på siden linker heller ikke til andre relevante sider – igen bliver Googlebot knotten, når du gør det sværere for ham og brugeren at surfe rundt på hjemmesiden. Google kigger skeptisk og tænker, at det den side vil jeg dælme være ked af at præsentere for en, der søger efter en hækkeklipper.

 

Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er ikke en opgave, som den i forvejen overbebyrdede marketingmedarbejder, skal påduttes som et lille sideprojekt. Nu hvor du har lært, at SEO kan få omsætningen til nå nye højder, så skal det også prioriteres.

Men først lad mig gøre noget klart for dig. SEO er ikke noget, du lægger ned over din hjemmeside, og så er du færdig. Vil du opnå noget med søgemaskineoptimering, så kræver det benhårdt arbejde.

Søgemaskineoptimering består af mange områder:

  • Søgeordsanalyse – Hvilke ord vil du gerne findes på? Og hvilke ord har mest værdi for dig?
  • Strategi – Hvad gør konkurrenterne? Kan vi optimere på nuværende søgeord? Hvad vil du gerne opnå, og hvad er vigtigst for dig at blive fundet på?
  • On-page SEO Sidetitler, metatekster, brødtekster, intern linkbuilding, billedtekst, oprydning af 404 fejl, SEO-venlige URL’s, sitemaps, hastighedsoptimering mm.
  • Teknisk SEO – Er hjemmesiden kodet efter Googles retningslinjer for webmastere? Her gælder det om at mestre alt fra noindex follow, canonical URL tag til rel=”next” og rel=”prev”. Har du ikke styr på den tekniske del, kan du hurtigt blive uvenner med Google.
  • Linkbuilding – Også kendt som disciplinen, som har den allerstørste indflydelse på, om du ligger på side 10 eller side 1. Mange bruger tusindvis af kroner på at købe links. Vores filosofi er, at laver du godt indhold til brugeren, så vil links komme organisk af sig selv.
  • Effektmåling – Får du tilmeldinger til nyhedsbrevet? Får du mere trafik, som giver salg? Effektmåling er et absolut must, hvis man vil arbejde seriøst med SEO.

 

SEO skal gøre både Google og brugeren glad

Du tænker måske nu, at det er lidt kompliceret det der SEO. Svaret til det er både ja og nej. Sommetider kan små ændringer gøre en stor forskel. En god start til at tilfredsstille både brugeren og Google er at lave SEO-tekster.

Tilknytter du en blog til din hjemmeside, så er du godt på vej mod at gøre Google blød i knæene. Google elsker tekst. Især tekst, som får mundvandet til at løbe ved læseren. Det giver ikke bare en bedre brugeroplevelse, men det kan også give links, mere trafik og mere salg.

Der hvor det kan blive lidt kompliceret, er den tekniske del af SEO. Din hjemmeside kan sagtens ligne en Ferrari udenpå, men under overfladen kan den være en rusten Opel Kadet fra 1984.

Forestil dig et kort øjeblik, at du skal løbe et maraton, hvor alle dine største konkurrenter også deltager. Er den tekniske del ikke på plads for din hjemmeside, så svarer det til, at du løber maratonet i træsko, mens konkurrenterne spurter afsted i spritnye Asics løbesko.   

Du vinder ALDRIG over konkurrenterne i søgeresultaterne, hvis din hjemmeside ikke er opsat teknisk korrekt.

 

Hvor hurtigt virker SEO?

Der er mange faktorer, som spiller ind på, hvor hurtigt du kan få de gode placeringer i søgeresultaterne. Hvor stor er konkurrencen på søgeordet? Hvor godt er hjemmesiden placeret nu? Hvor mange linker til jeres side lige nu?

Der findes ingen garantier, når du arbejder med SEO, men med en grundig søgeordsanalyse, er det ret nemt at spotte de søgeord, hvor du hurtigst kan få gode placeringer.

Når du skal i gang med dit SEO-arbejde, så start altid med de lavest hængende frugter. Når søgeordsanalysen har givet dig overblik over konkurrencesituation på dine søgeord, så start med de ord, der er mindst konkurrence på, så vil du hurtigere se resultater af dit arbejde.

Der er stor forskel på, om du optimerer til et ekstremt konkurrencepræget ord som ”Hækkeklippere” i forhold til ”Bosch hækkeklipper batteri 36v”. Husk; din ambition er ALTID at lande på side 1, når du optimerer på ”Hækkeklippere”. Side 1 står i gennemsnit for 91,5 % af alt trafik, side 2 står for 4,8 % og side 10 tager kun 0,1 % af den samlede trafik.

Som jeg altid siger:

”Har du stjålet guldhornene? Så gem dem på side 10 – der finder de dem aldrig.”

Vil du vide mere om, hvad der gør Google glad? Tjek Googles startguide til søgemaskineoptimering ud på https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=da.

Henrik Christensen
AUTHOR: Henrik Christensen

Henrik er online marketing konsulent hos Peoplez Reklame- og Webbureau. Henrik er SEO-haj og tekstforfatter og skaber værdifulde resultater for vores kunder på Google. Skriv til Henrik på hc@peoplez.dk



Få tips og tricks til din markedsføring

Jeg vil gerne modtage…

Vi bruger MailChimp som marketingplatform. Ved at klikke tilmeld herunder, giver du samtykke til, at de informationer du har givet os i forbindelse med din tilmelding, må blive behandlet af MailChimp, i henhold til deres privatlivspolitik og betingelser. Dine data vil naturligvis blive behandlet med høj respekt.

Skulle du skifte mening, kan du til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrevsliste ved at afmelde dig i linket i sidefoden af hvilken som helst e-mail du har modtaget fra os. Du kan også kontakte os direkte på info@peoplez.dk.