Kundeanmeldelser – det nye sorte i SEO-verden

Har du et website, hvorfra du skal have salg eller leads, så ved du sikkert allerede, hvor vigtig SEO er for at få succes online. Online kundeanmeldelser har i dag en stor og stærk indflydelse på søgemaskinernes ranking af dit website. Faktisk har undersøgelser vist, at kundeanmeldelser i gennemsnit giver en 18 % stigning i omsætning.
Når søgemaskiner som Google ser, at din virksomhed har flere positive og nye anmeldelser, viser det, at dit websted har autoritet. Det gør dit brand mere pålideligt.
Kundeanmeldelser giver mere indhold
Du kan faktisk få dine kunder til at lave relevant indhold til dig helt gratis. Når en kunde har skrevet en anmeldelse, og det er publiceret på dit website, forsyner du automatisk Google med nyt, friskt indhold af din side. Samtidig sikrer du dig, at du benytter kundernes egne ord og begreber.
Hvad enten anmeldelsen er god eller dårlig, indeholder kundeanmeldelsen relevante nøgleord for din virksomhed, produkter, services og geografisk placering. Hermed hjælper kunderne Google med at få et bedre billede af, hvad din virksomhed laver, og giver dig bedre placeringer i søgeresultaterne.
Kundeanmeldelser giver højere klikrate
Mange websites har endnu ikke set lyset med at indarbejde kundeanmeldelser på deres website, og det giver dig altså en mulighed for at komme foran konkurrenterne.
Dine konkurrenter fokuserer måske deres SEO-indsats på teknisk SEO, søgeudtryk eller kodning, og dette giver dig en stor SEO-mulighed. For at få vist det gennemsnitlige antal stjerner, dine brugere belønner dig med, er det nødvendigt at installere Schema Markup-koder. Det er et stykke kode, du indsætter på din hjemmeside, og som gør informationerne på din hjemmeside mere forståelig i Googles øjne.
Et eksempel er dette:

Med stjernerne får du søgernes opmærksomhed. Det vil få dig til at skille dig ud fra mængden. Anmeldelser giver desuden mere brandtillid, da folk ofte har mere tillid til, hvad andre kunder mener, end hvad en virksomhed skriver om sig selv på deres website. Dette fører ofte til en højere klikrate, eller CTR, end dine konkurrenter, uanset din placering i Google søgeresultater.
Men hvad betyder alt dette for SEO? En højere CTR er en af Googles rangeringsfaktorer. Jo flere søgere, der besøger dit websted, desto mere vil du sandsynligvis blive set på som ‘populær’ af Google. Da Google kan lide at give brugerne den bedst mulige oplevelse, er det sandsynligt, at du vil se en forbedring i dine placering og i sidste ende mere online trafik.
Google stoler på kundeanmeldelser
Det er ikke tilfældigt, at Google ofte viser virksomheder med høje mængder kvalitetsanmeldelser først. Google vil nemlig altid give sine brugere det bedste og mest relevante søgeresultat. Googles prøver at forstå en anmeldelse på samme måde, som søgerne gør. Positive anmeldelser betyder for Google, at din webside (eller produkt) er af høj kvalitet og derfor værdifuld og værd at vise for søgerne.
Du skal derfor fokusere på at yde god service til dine kunder og indsamle anmeldelser af høj kvalitet bagefter. Dermed er du godt på vej til at komme øverst i søgeresultaterne på Google.
Svar på anmeldelser giver øget interaktionen
Google opmuntrer websites til at indsamle og svare på anmeldelser.
På Google supportside for Google My Business fortæller Google bl.a., at du skal “interagere med kunder ved at svare på anmeldelser, de giver om din virksomhed.” Ved at svare på anmeldelser viser du kunderne (og Google), at du værdsætter den feedback, kunderne giver din virksomhed. Og der er ingen grund til at diskutere dette med Google – vel?
Svar på anmeldelser giver flere SEO-fordele:
Endnu flere søgeord, som Google kan gennemgå.
Google opdager, at du regelmæssigt interagerer med dine kunder, hvilket signalerer, at din webside bliver holdt opdateret.
Svar på anmeldelser kan tilskynde kunder til at ændre en dårlig anmeldelse eller endda slette den, hvilket vil hjælpe din samlede evaluering af placering og kunne forbedre CTR.
Kundeanmeldelser giver lavere afvisningsprocent og længere tid på websitet
Som mange webmastere og SEO-specialister er klar over, kan en høj afvisningsprocent (bounce rate) påvirke SEO-placeringerne negativt.
Det har vist sig, at et stort flertal af de besøgende er mere tilbøjelige til at foretage et køb på dit websted, hvis kundeanmeldelser er tilstede. Anmeldelser øger både brugernes viden om virksomheden og produkterne, giver øget brand-tillid, og derfor bruger folk mere tid på at gennemse dit websted.
Resultatet? En lavere afvisningsprocent og dermed højere Google-placeringer.
Lokal SEO og kundeanmeldelser
Selvom det er sandt, at kundeanmeldelser har indflydelse på hele virksomhedens SEO, giver det endnu mere mening for lokale søgninger.
Dette har primært at gøre med opstillingen af lokale kundeanmeldelser på Google My Business. Disse anmeldelser er meget mere tydelige på Google, end en standardfortegnelse, da en standardfortegnelse indeholder en metabeskrivelse. Hermed bliver kundeanmeldelser en nøgleindikation på kvalitet for brugerne.
Spændende indsigter om vigtigheden af online kundeanmeldelser
92 % af forbrugerne læser online anmeldelser.
40 % af forbrugerne danner en mening ved kun at læse én til tre anmeldelser.
44 % siger, at en kundeanmeldelse skal skrives inden for en måned for at være relevant.
68 % siger, at positive anmeldelser får dem til at stole mere på en lokal virksomhed.
51 % af forbrugerne vælger en lokal virksomhed, hvis de har positive anmeldelser.
Over halvdelen af unge i alderen 18 til 34 år siger, at de har mere tillid til online anmeldelser, end udtalelser fra venner og familie.
88 % af online-shoppere indarbejder anmeldelser i deres købsbeslutning.
30 % af forbrugerne antager, at onlineanmeldelser er falske, hvis der ikke er nogen negative anmeldelser.
Anmeldelser giver i gennemsnit en 18 % stigning i salget
Skal vi hjælpe dig med din SEO?