Digital strategi

En digital strategi dækker over alle dine online markedsføringsaktiviteter og har til formål at skabe en rød tråd i måden, du bruger dine digitale platforme til at opfylde dine mål. Er du aktiv på Facebook, Instagram, og LinkedIn, og udsender du ugentlige nyhedsbreve? Uden en digital strategi kan du hurtigt miste overblikket over budget, mål og dine budskaber.

Der findes ikke en endegyldig opskrift på, hvordan en digital strategi skal udformes – det er meget individuelt fra virksomhed til virksomhed. Dog har vi en tjekliste med punkter, som du altid skal tage stilling til, når du skal i gang med at lave din digitale strategi.
Individuelle digitale strategier

 

Hvad er dine mål?
Uden mål er der ingen succes eller fiasko. Derfor SKAL du ALTID fastsætte klare mål – især fordi det er nemt at måle leads og salg, som en Facebook-kampagne fx har genereret. Sælger du cykler, kunne dit mål være at 50 % af dit salg skal foregå digitalt via din webshop.
Hvem er dine målgrupper?
Hvad karakteriserer dine målgrupper? Her skal du afdække alle de kendetegn, som fortæller noget om dine målgrupper – fx indkomst, stilling, alder, geografi. Jo mere du kender din målgruppe, jo bedre kan du udvælge de ideelle budskaber og digitale platforme, som tiltaler målgruppen i jagten på at opfylde dine mål.
Hvad er dit budget?
Vælg et realistisk budget, der kan opfylde dine mål. Hvordan gør jeg det, tænker du måske. Det er faktisk ikke så svært. Lad os sige, at du har et mål om at sælge 500 cykler på din webshop via din digitale markedsføring over seks måneder. En cykel koster i gennemsnit 5.000 kr. Du vælger, at du vil bruge 200 kr. for at sælge en cykel via digital markedsføring, for så tjener du stadig godt. Dit budget er derfor 100.000 kr. til at få solgt de 500 cykler.
Valg af digitale platforme
Valget af en eller flere digital platforme afhænger i høj grad af, hvor din målgruppe er mest tilstede. Det hænger selvfølgelig også sammen med, hvad dit mål er. Er målet at opnå større bevidsthed om dit brand, egner Instagram og displayannoncer sig især godt det formål. Er målet at generere salg via trafik til din hjemmeside, er Google Ads og Facebook-annoncer mere relevante. Kig på platformens styrker og svagheder, og tjek om det matcher med målene og målgrupperne.
Dine kernebudskaber
Du skal have en forståelse for, hvad dine kernebudskaber er, når du kommunikerer til din målgruppe. Opfatter målgruppen dig som udfordrende, sjov og innovativ, skal det også afspejle sig i måden, du taler til din målgruppe.
Planlægning
Når du planlægger din kampagner på tværs af Facebook, Google Ads, Instagram etc. får du et større overblik over din markedsføringsaktiviteter og sikrer en rød tråd i måden, du kommunikerer til målgruppen. Når du planlægger dine aktiviteter fremadrettet, får du også langt bedre mulighed for at styre og fordele dit budget optimalt.
Effektmåling og optimering
Du skal konstant have fingeren på pulsen og effektmåle din digitale markedsføringsindsats. Præsterer dine kampagner tilfredsstillende i forhold til at opfylde dine mål? Eller skal du justere til for at få flere leads, kliks, salg osv. Google Analytics er en fantastisk hjælper til at vurdere, om du får de konverteringer, der skal til for at opfylde dine mål.

Skal Peoplez lave din digitale strategi?

Hos Peoplez udarbejder vi din digitale strategi, så du sikrer, at du får de optimale forudsætninger for at opfylde dine mål. I fællesskab definerer vi dine mål, og derefter udarbejder vi en udførlig rapport, som beskriver din strategi, og hvordan du opfylder dine mål.

  • Ring til Kasper eller Henrik og fortæl hvad du har brug for.
Online marketing manager
Kasper T. Gregersen
Analytisk og effektiv som bare pokker. Hjemmevant på Google og Facebook.
+45 6130 2618kg@peoplez.dk
Online marketing konsulent og projektleder
Henrik Christensen
Kommunikationshaj med sikkert overblik over kundernes muligheder online.
+45 6146 2140hc@peoplez.dk
Send en besked