Social media strategi

Vil du have succes på de sociale medier, starter vejen til succes med en strategi. Alt for mange virksomheder laver opslag så sjældent, at formålet med at være på sociale medier forsvinder.

Din virksomhed skal være synlig HELE tiden. Det, som du fortalte for 14 dage siden, er for længst gemt og glemt – kunden er gået videre til konkurrenten, som ofte laver relevante opslag. Derfor SKAL du i gang med at planlægge dine opslag, så du ikke fredag eftermiddag inden fyraften skal bikse noget juks sammen.

Mange laver også opslag med indhold i et stift og kedeligt sprog, der får din målgruppe til at gabe. Dit indhold SKAL altid tage udgangspunkt i din målgruppe, og hvad de finder interessent ved din virksomhed. Det kunne fx være at fremhæve din virksomheds succeshistorier og den gode service.

Kend din målgruppe

Definér dine mål

Inden du trykker “Opret profil”, skal du have tænkt grundigt over, hvad formålet er med at være på de sociale medier. Vil jeg drive trafik til min virksomhed, som sælger modetøj? Eller vil jeg skabe debat om samfundsemner? Det kan også være, at målet er at få mange følgere.

Du kan også opstille konkrete kampagnemål – det kan være, at målet er at sælge 50 Kildemoes cykler med et budget på 7.000 kr. via trafik fra en Facebook-annonce. Med klare mål kender du altid retningen, som du skal gå i.

Hvem er din målgruppe?

Kendskabet til din målgruppe er altafgørende for, hvordan din tone-of-voice skal være i dine opslag, og hvordan du skal segmentere dine annoncer efter interesser, alder, geografi og meget andet.

Alle de informationer, som siger noget om din målgruppe, er relevante – vaner, interesser, alder, indkomst, beskæftigelse, uddannelse osv. Jo større kendskab du har til din målgruppe, jo større er mulighederne for at skabe indhold, der engagerer og opfylder dine mål. Det er altid en god idé at lave en eller flere personaer, der repræsenterer målgruppen.

Vælg det rette sociale medie

Der er stor forskel på, hvem du henvender dig til, og hvordan din tone-of-voice skal være, alt efter om du er på Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn eller et andet socialt medie. Du skal vælge det sociale medie, som egner sig bedst til at opfylde dine mål, og hvor din målgruppe også i høj grad er aktiv. Er din virksomhed allerede tilstede på forskellige platforme, skal du huske at differentiere indholdet, så det passer til mediet og målgruppen.

Hvad er din tone-of-voice?

Din tone-of-voice på sociale medier skal tage udgangspunkt i værdierne i din virksomhed. Hvad karakteriserer virksomheden? Fremstår din virksomheds brand som positiv, social ansvarlig, frisk, kynisk, humoristisk eller via andre kendetegn, skal det også afspejle sig i måden, du taler til din målgruppe på sociale medier. Når du har defineret din virksomheds tone-of-voice, sikrer du også, at du har en rød tråd i, hvordan du kommunikerer, når der er flere i virksomheden, som laver indhold.

Hvad er dit budget?

Vil du for alvor have noget ud af den tid, du bruger på de sociale medier, kræver det, at du er villig til at afsætte økonomi for at få succes. Det kan være, at du afsætter 7.000 kr. til at sælge 50 Kildemoes cykler. Det kan være, at du afsætter 50.000 kr.

Det kan være svært at afdække, hvor stort budgettet skal være – derfor er det vigtigt, at du hele tiden overvåger og optimerer dine annoncer. Gør du det, så er dine annoncekroner rigtig godt givet ud.

Lav en SoMe-kalender

En SoMe-kalender giver dig et overblik over, hvornår og hvad du skal lave opslag om, så du bliver langt mere effektiv i din arbejdsgang. Din SoMe-kalender skal indeholde emner, du vil lave opslag om, og hvilket socialt medie opslaget skal postes på.

Fordelen er også, at når du har en plan, så kan du planlægge dine opslag flere måneder frem. Det vigtigste er, at du har et overblik og en råd tråd i, hvornår og hvad du laver opslag om.

Hvem gør hvad?

Det lyder banalt, men det er afgørende, at din virksomhed har en klar arbejdsfordeling mellem, hvem der besvarer kommentarer, laver opslag og reagerer på andre henvendelser. Især i travle perioder kan kæden hoppe af, hvis der er tvivl om, hvem der har ansvaret.

Derfor skal I altid sort på hvidt angive, hvem der har ansvaret for de forskellige facetter i arbejdsprocessen på de sociale medier.

Mål og optimer dine opslag og annoncer

Du skal måle effektiviteten af dine opslag og annoncer. Hvordan præsterer opslagene? Hvad kan der justeres på, så målene bliver opfyldt? Disse spørgsmål skal du afdække via Google Analytics og data på Facebook, som du fx finder i annonceadministratoren.

Effektiv markedsføring er skabt på grundlag af, at du evaluerer dine data og justerer til for at få flere kliks, leads, eksponeringer osv.

Skal Peoplez lave din social media strategi?

Hos Peoplez udarbejder vi gerne en strategi for din tilstedeværelse på sociale medier, så du har fundamentet for at skabe værdi for din virksomhed ud af den tid og energi, du bruger på sociale medier.

I samarbejde med dig afdækker vi mål og målgrupper, og derudfra udarbejder vi en udførlig strategi, som nøjagtigt angiver, hvordan du skal agere på de sociale medier for at opfylde målene for din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier.

Ring til Henrik og fortæl hvad du har brug for.

Online marketing konsulent og projektleder

Henrik Christensen