E-mail-markedsføring og GDPR

I maj 2018 trådte den nye persondataforordning i kraft, og det havde i den grad indflydelse på, hvordan vi i dag arbejder med e-mailmarkedsføring. Det ikke længere lovligt at importere lange CSV-filer og manuelt indskrevne e-mailadresser med brugere, som mundtligt eller på anden udokumenteret vis har givet samtykke til at modtage nyheder fra din virksomhed. Det resulterede i, at mange store virksomheden måtte slette tusindvis af mailadresser, da de ikke havde brugerens samtykke og ikke havde held med at genindhente samtykker.

GDPR-sikring af dine nyhedsbreve

Når du vil undgå grå hår, svedeture og ondt i pengepungen, så skal du være 100 % sikker på, at din måde at indsamle mails på er i tråd med den nye persondataforordning. Ellers kan hammeren falde hårdt. En bøde ved gentagne overtrædelser kan give en bøde på 4 % af din virksomheds omsætning.

Sådan gør du:

Der findes mange muligheder, når det handler om at GDPR-sikre dine samtykker til fx dit nyhedsbrev. Hos Peoplez arbejder vi med GDPR i MailChimp, hvor vi udsender mails fra på vegne af vore kunder.

Når du tilføjer nye lister i MailChimp, er det som det første vigtigt, at du under indstillinger afkrydser ”enable GDPR fields”. Når du har gjort det, vil du i formbuilderen se, at der er tilføjet en ny GDPR-sektion, hvor kunden skal afkrydse, om de ønsker at modtage nyhedsbreve eller andet onlinemarkedsføring – fx remarketing via Google eller Facebook. Når du så giver dig i kast med din tilmeldingsformular, vil du se GDPR-sektionen, hvor dine potentielle kunder kommer til at give deres GDPR-godkendte samtykke til at modtage dit nyhedsbrev eller andet markedsføring.

Hvis du bruger et eksternt system til at opsamle mails til dine lister i MailChimp, skal du være opmærksom på, at de to systemer skal spille sammen – fx kan du via Sleeknote sagtens integrere dine GDPR-felter fra MailChimp til din Sleeknote-tilmeldingsformular.

Har du brug for hjælp?

Hos Peoplez arbejder vi 100 % efter persondataloven, så derfor har alle modtagere af fx nyhedsbreve udsendt fra os altid givet et GDPR-godkendt samtykke til at modtage nyhedsbrevet. Har du brug for et gennemtjek af din mailkonti? Eller har du brug for at få lavet GDPR-sikrede tilmeldingsformularer? Peoplez klarer opgaven for dig.

 

Online marketing manager
Kasper T. Gregersen
Analytisk og effektiv som bare pokker. Hjemmevant på Google og Facebook.
+45 6130 2618kg@peoplez.dk
Adm. direktør
Per Tornvig
Har solid baggrund som journalist og marketingchef. Stærk på tekster og kommunikationsstrategi.
+45 6130 9533pt@peoplez.dk
Send en besked