Facebook og Instagram annoncering

80% af alle danskere er på Facebook. Vi er en Facebook-nation. Derudover har Facebook et glimrende annonceværktøj, der kan hjælpe dig med at nå ud til både eksisterende og potentielle kunder.

Instagram er en integreret del af Facebook, og du har dermed mange annoncemuligheder, som du også finder på Facebook. Det gør Instagram til et medie, hvor du kan meget mere end at dele billeder med dine venner. Mange af de annonceformater du kan finde på Facebook, kan du også bruge på Instagram.

Social media strategi Facebook

Facebook-annoncer kan være enormt brugbare og er samtidig stadig en meget kosteffektiv markedsføringskanal online. Men med så mange muligheder kræver dine Facebook-annoncer omtanke og kreativitet. Du skal skille dig ud uden at være for meget. Grundlæggende siger vi, at der skal opsættes annoncer, som du selv tænker, du vil interagere med. Det er ikke altid lige nemt.

Det kræver en velovervejet annonceoverskrift, annoncetekst, en relevant målgruppe, en god landingsside (hvis du har et link i din annonce) og grafisk materiale, som sikrer, at annoncen bliver set. Hos Peoplez har vi både tekstforfattere, fotografer og grafikere ansat, og de sikrer dig fuldstændig sammenhæng i din Facebook-annoncering.

Vi begynder altid nederst i købstragten og arbejder os op ad. Vi vil alle sammen gerne sælge vores produkter, første gang brugeren ser vores annonce, men det lykkes desværre ikke så ofte,  og så skal du højere op i købsrejsen for brugeren – fx have dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, udfylde en kontaktformular, få dem til at læse dit indhold eller lignende.

Facebook arbejder grundlæggende med tre forskellige tilgange til annoncer: Kendskab, overvejelse og konvertering. Facebooks automatiske systemer til at parre målgrupper med annoncemålsætninger er meget effektiv. Du skal bare oprette annoncerne.

Der er 11 annonceformater på Facebook (og Instagram). Alle annonceformater skal hjælpe dig med at nå dine målsætninger for din forretning. For at få fuldt udbytte af Facebook-annoncer skal du gøre dig nogle tanker om, hvilke målsætninger der er vigtige for dig, samt hvilke målgrupper du gerne vil nå. Du kan læse mere om dem og fordelene herunder.

Derudover har du også mulighed for at hashtagge din opslag og på denne måde kategorisere dit opslag til at nå ud til endnu flere forskellige brugere.

Opbyg kendskabet til din virksomhed på Facebook

At etablere eller øge kendskabet til din virksomhed er en vital del af at få et salg. Facebook har to annonceformater til at øge kendskabet til din virksomhed.

Målsætningen kendskab

Med annonceformatet Kendskab vil Facebook nå ud til folk i din målgruppe, som med størst sandsynlighed vil være interesserede i dig og det, du sælger – og med størst sandsynlighed vil huske dig og det, du sælger. Jo længere tid en person bruger på en annonce, jo større chance er der for, at vedkommende husker annoncen eller virksomheden.

Annoncen vises op til to gange i løbet af fem dage. Det betyder, at din målgruppe ser dine annoncer cirka 10 gange i løbet af en fire ugers kampagne, og det er muligt at lave et estimat over, hvor mange personer der er tilbøjelige til at kunne genkalde sig din annonce.

Målsætningen rækkevidde

Målsætningen Rækkevidde er udviklet til at nå så bredt ud som muligt og hjælper dig med at nå ud til flest mulige personer i målgruppen på Facebook og samtidig bestemme, hvor ofte de ser annoncerne. Du kan altså maksimere antallet af personer i din målgruppe, der ser annoncen, og hvor ofte den skal ses.

Omvendt kan du også lave frekvenskontrol og angive det minimale antal dage, der må gå, før den samme person ser din annonce igen, eller du kan målrette efter demografiske eller geografiske forhold.

Hvis de ikke snakker om dig, findes du ikke.

Øg overvejelserne omkring dit brand

Med annonceformatet Overvejelse skal du angive, hvad du ønsker, brugerne skal foretage sig, når de ser dine annoncer. Fx besøge din side, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller kontakte dig. Konkret arbejder Facebook med seks forskellige formater for overvejelse:

  • Trafik
  • Interaktion
  • Installation af app
  • Videovisninger
  • Leadgenerering
  • Beskeder

Trafik

Med målsætningen Trafik arbejder Facebook på at få folk til at besøge din hjemmeside gennem annoncer, der sender folk til hen til en side på din hjemmeside. Trafik-målsætningen bruges især, hvis du ikke ønsker, brugeren skal lave nogle konkrete handlinger.

Dette annonceformat bruges derfor bedst til at promovere eksempelvis nyt indhold på din hjemmeside som fx et blogindlæg, som brugeren blot skal læse.

Interaktion

Målsætningen Interaktion er udviklet til at få flere folk til at se og interagere med din Facebook-side eller dit seneste opslag.

Dette format kan du især bruge til nå de mennesker i din målgruppe, som har størst sandsynlighed for at like, dele og kommentere på din annonce – så billigt som muligt. Hvis du booster dit opslag, vil det automatisk også være dette format, Facebook vil bruge for at øge dit opslags rækkevidde.

Installation af app

Hvis du er interesseret i at få flere personer til at downloade og bruge din app, er målsætningen Installation af app en af de nemmeste og bedste måder at gøre det på.

Dette annonceformat er designet til få folk til at installere din app, optimere apphændelser eller at trække dine mest værdifulde kunder længere ind i dit univers.

For at få lov at benytte dette annonceformat, skal din app registreres på sitet Facebook for Developers.

Videovisninger

Med annonceformatet Videovisninger kan du vise dine videoer til den helt rigtige målgruppe. Dermed arbejder Facebook på at give din annonce flest mulige videovisninger længere end 10 sekunder – til den lavest mulige pris, naturligvis.

Dette format er især godt, hvis du vil ramme nye målgrupper, der ikke kender din virksomhed i forvejen, da de er nemme for brugeren at tage ind, ligesom de er en effektiv måde for dig at øge dit kendskab. Husk, det er ikke kun i dette annonceformat, at du kan bruge video – du kan også bruge video inden for andre annonceformater som fx leadgenering eller konverteringer.

Leadgenerering

Leadgenering er et af Facebooks mest effektive værktøjer til at opbygge interesse for din virksomheds produkter eller tjenester. Leadannoncer får din målgruppe til efterlade kontaktoplysninger hos dig, og du kan efterfølgende så ramme din målgruppe med nyhedsbreve.

Leadgenering er et effektivt værktøj til at indsamle tilmeldinger til nyhedsbreve, prisoverslag, opfølgende opkald og virksomhedsoplysninger. Du kan downloade dine leads direkte fra Facebook eller synkronisere dem med dit CRM-system – eksempelvis Mailchimp – og dermed kontakte din nye leads hurtigere.

Beskeder

Målsætningen Beskeder forsøger at få brugere til at kontakte din virksomhed med funktionen Annoncer med klik til Messenger, der præsenterer dine annoncer for de folk, som er mest tilbøjelige til at kontakte virksomheder på Facebook.

Beskeder er effektivt til at generere leads, øge antallet af transaktioner, besvare spørgsmål eller tilbyde hjælp.

Konvertering

Konverteringer og salg er årsagen til, at vi alle annoncerer på Facebook og andre medier. Her er du nederst i købstragten, og målsætningen Konverteringer er udviklet til at få folk til at foretage handlinger på dit website. I dette format kan du opsætte annoncer, der er designet til at få flere konverteringer på din hjemmeside.

Konvertering

Annonceformatet Konvertering er udviklet til at få din målgruppe til at handle på din hjemmeside.

Konverteringsannoncer fungerer rigtigt godt til webshops med mange forskellige produkter og høj købsrate eller til produkter med høj avance. Det er også en god kanal, hvis du har opbygget en målgruppe af leads til din servicevirksomhed.

Produktkatalog

Hvis du har en webshop, kan du også opsætte et produktkatalog direkte i Facebook, som viser din annoncer som et produktkatalog.

Produktkataloget på Facebook er især effektivt, hvis du har en webshop med mange forskellige produkter og jævnligt opdaterer dit varekatalog. Du kan også bruge dette annonceformat, hvis du vil køre remarketing mod tidligere besøgende på din hjemmeside.

Forretningsbesøg

Har du en fysisk butik, er annonceformatet Forretningsbesøg et effektivt værktøj for dig. Du kan nå personer, der er i nærheden af din forretning – du kan nemlig målrette din annonce indenfor en bestemt afstand, og annoncerne er designet til at hjælpe din målgruppe med at finde vej eller kontakte din forretning.

Bemærk at dette annonceformat kræver en Facebook-pixel på din hjemmeside, hvilket er en lille cookie på din hjemmeside, der skal sættes op.

Vil du videre?

Ring til Kasper og fortæl hvad du har brug for.

Online marketing manager

Kasper T. Gregersen