YouTube annoncering

YouTube har været af ejet af Google siden 2006, og naturligt nok har du på denne platform også rigtigt mange muligheder for at annoncere til din målgruppe – og da YouTube også er verdens anden største søgemaskine med over en milliard brugere, er det en platform, som du helst ikke vil overse!

Dette indser virksomheder over hele verden også: I løbet af de seneste to år er antallet af små og mellemstore virksomheder, der annoncerer på YouTube, blevet fordoblet!

Med så mange brugere på platformen skal du naturligvis ikke vise dine annoncer til alle brugerne. Det er vigtigt, at målgruppen er interesseret i det, som du sælger. På YouTube kan du vælge at annoncere overfor alt fra lokale fodboldsfans til musikentusiaster til modeinteresserede – og alle mulige andre ind i mellem.

Du har mulighed for at få vist dine videoannoncer på YouTube for lige præcis din målgruppe og samtidig følge med i, hvor mange der ser dine videoer – og hvor meget af annoncen, som målgruppen rent faktisk ser. På den måde betaler du kun for dem, som ser dine videoannoncer.

Kan du fortælle din virksomheds historie på 6 sekunder eller 30 sekunder? Uanset hvor lang tid, det vil tage dig, har YouTube et annonceformat, der passer til dig. YouTube har tre annonceformater: TrueView In-Stream, TrueView In-Search og Bumperannoncer.

Du kan læse mere om dem herunder.

TrueView In-Stream

Det mest populære annonceformat på YouTube er du sikkert stødt på før. De hedder TrueView In-Stream, og er de annoncer, som du ser, inden du ser den YouTube-video, som du trykkede på.

Med TrueView-annoncer kan du nå ud til potentielle kunder, når de ser eller søger efter videoer på YouTube.

Der er mange fordele ved dette format: Først og fremmest har du som en annoncør en meget fokuseret bruger foran skærmen, hvor du har et tidsrum til at påvirke brugeren.

Du betaler kun, når brugeren viser interesse for din annonce, da de har mulighed for at trykke reklamen væk efter 5 sekunder, og du generer dermed ikke din målgruppe. Hvis brugeren vil se din annoncevideo, betaler du først, når en bruger har set 30 sekunder eller hele din annonce.

TrueView Discovery

TrueView Discovery-annoncer vises på startsiden af YouTube, i søgeresultaterne eller som et relateret forslag, hvis annoncen allerede matcher noget, som brugeren leder efter. Hvis en bruger fx søger på videoer med biler – så kan bilforhandleren lægge en annonce i toppen af søgeresultatet.

Disse annoncer er gode til at lave ikke-forstyrrende annoncer, som lokker brugeren til at trykke på din annonce, hvis de tror, den er relevant for dem.

Vi vurderer, at disse annoncer især er brugbare et stykke inde i købsrejsen, hvor du som virksomhed skal fastholde eller skabe den interesse, som brugeren viser mod produkter eller ydelser, som du også tilbyder. Dette kan eksempelvis være en annonce, der viser, hvordan dit produkter virker.

Fælles for In-Stream og In-Search

  • Ser hele din annonce eller ser din annonce i 30 sekunder
  • Klikker på annoncen

Bumperannoncer

Bumperannoncer er et kort annonceformat på 6 sekunder, og disse er især effektive målrettet smartphone-brugere. De korte annoncer er bedst målrettet mod folk på farten.

Disse annoncer er især gode til at starte en købsrejse og skabe opmærksomhed omkring dit produkt, da det er en kosteffektiv måde at få dit brand ud til lige præcis din målgruppe.

Er 6 sekunder nok til at kunne gøre en forskel?

Selvom bumperannoncer er korte, kan de gøre en stor forskel. I december 2016 testede Google over 300 annoncer og vurderede, at i 9 ud af 10 tilfælde gjorde de en forskel – de løftede kendskabet til virksomheden eller bidrog til omsætningen.

Vil du vide mere?

Med egen fotograf og online marketing specialister i huset kan Peoplez hjælpe med alt lige fra strategi og den tekniske opsætning af annoncerne til den praktiske produktion.

Ring til Kasper og fortæl hvad du har brug for.

Online marketing manager

Kasper T. Gregersen