Remarketing

Som du måske allerede ved, er det ikke altid lige nemt at få kunden til at købe hos dig i første forsøg. Det kræver en vedholdende og ihærdig indsats, og det kan kræve mange kontakter mellem virksomhed og kunde før, at kunden har bestemt sig for at købe. På internettet kan det være ekstra svært, da brugerne ofte bliver distraheret af e-mails, notifikationer, popups, likes og meget mere.

Med Facebook og Google Ads remarketing har du mulighed for netop at gøre dette automatisk, da de (værktøjerne/systemerne) giver dig mulighed for at målrette annoncer i søgeresultaterne og på Facebook til dem, der allerede har besøgt din hjemmeside en gang før.

H. C. Østerby kampagne

 

Hvis en bruger er kommet ind på din side, uden at du har påvirket dem gennem annoncer – det kan være gennem Googles organiske søgeresultater eller gennem en gammeldags anbefaling – er det ofte, fordi hun eller han er ved at undersøge markedet før et køb, eller at du har relevant viden på din side.

Ved hjælp af remarketing kan du gøre brugeren opmærksom på, at de har været inde på din side, kigget på et produkt eller læst et af dine blogindlæg, der interesserede dem, for ganske nylig.

Hvorfor er det vigtigt for dig at få brugerne tilbage på din side? Hvis en bruger har været inde på din side, er det fordi, at du har det produkt, som de leder efter eller dine sider havde interessant indhold, som fangede deres opmærksomhed.

Ved at minde brugerne om at de har været forbi din side, forbliver din virksomhed top-of-mind. Når du får brugeren tilbage på din side, er der en større chance for, at de fuldfører det, som de var i gang med – nemlig at købe dine produkter eller kontakte dig omkring dine ydelser. Hvis du ikke havde mindet kunden om det gennem remarketing, var det måske ikke blevet til noget.

En af de største fordele ved remarketing er at Click-Through-Rate (CTR), og konverteringsprocenten er relativt meget højere, og konverteringsprisen meget lavere i forhold til ’almindelige’ annoncer, da brugeren jo allerede kender dit firma i forvejen, og derfor er hun eller han mere tilbøjelige til at trykke på dine annoncer. Det betyder, at omkostningerne ved at få brugere, der allerede kender dig, ind på din side er væsentlige lavere end omkostningerne ved at få nye brugere til at besøge dig.

Vi anbefaler alle virksomheder, B2B som B2C – både stor og lille – at opsætte remarketing. Systemet kører automatisk, og du vil få dit budskab ud til brugere, der allerede kender til dig for meget billige annoncekroner.

Remarketing med Google Ads søgeannoncer

Den mest almindelige måde at lave remarketing på i Google Ads er via remarketing på specifikke eller relaterede søgeord mod brugere, der tidligere har besøgt din side. Har en bruger eksempelvis set på et produkt på din side, kan du vise annoncer for din virksomhed, når brugeren igen søger på Google efter lignende produkter.

Remarketing på Facebook

Med remarketing har du mulighed for at vise annoncer til dem, der har været inde på din hjemmeside. På Facebook har du mulighed for at markedsføre til alle, der har besøgt din side inden for de sidste 1-180 dage.

Den mest udbredte metode er at vise dine annoncer umiddelbart efter, at dine besøgende har besøgt din side. Det er på dette tidspunkt, at de leder efter dit produkt, og de er interesserede – så markedsføring lige efter, de har besøgt din side, giver god mening.

Med mulighed for at ramme brugere inden for alt fra 1-180 dage, kan det kræve lidt tests at finde ud af, hvilken remarketing der fungerer bedst for dig.

Du har også mulighed for at vise annoncer til de brugere, som tidligere har besøgt din side, men som ikke har besøgt din side igen indenfor x antal dage. Dette kan være relevant for virksomheder, hvor der går længere tid mellem køb – eksempelvis batterier. De bruges i en periode, og så skal de skiftes igen. Du kan derfor ramme din målgruppe med relevant annoncering i takt med, at deres behov opstår.

Annoncerne kan enten vises i højre side eller som et sponsoreret indlæg i newsfeedet, når brugeren åbner Facebook igen.

Remarketing med Google Ads Bannerannoncer

Remarketing med bannerannoncer i Googles søgenetværk er et stærkt værktøj til at fastholde dit brand i brugerens bevidsthed. Google Displaynetværk giver dig mulighed for at komme i kontakt med dine kunder via Google AdSense. Dette netværk omfatter mere end to millioner websites, som når ud til over 90 % af brugerne på internettet (https://support.google.com/google-ads/answer/2404191?hl=da).

På Displaynetværket kan man altså nå ud til en bred vifte af kunder på både små og store hjemmesider. Du vil således også kunne finde dine remarketingannoncer på de største danske medier.

Det er vigtigt at sige, at displayannoncernes største styrke ikke er at skabe salg, men at fastholde din virksomhed i brugerens bevidsthed.

Skal Peoplez hjælpe dig med at opsætte remarketing?

Det kræver indgående kendskab til mulighederne samt praktisk erfaring for at udnytte det fulde potentiale for remarketing på Facebook og Google. Gjort rigtigt kan det blive en effektiv og billig markedsføring af din virksomhed.

  • Ring til Kasper og fortæl hvad du har brug for.
Online marketing manager
Kasper T. Gregersen
Analytisk og effektiv som bare pokker. Hjemmevant på Google og Facebook.
+45 6130 2618kg@peoplez.dk
Send en besked