Sådan bruges BuzzSumo til content marketingł

Tekst

15. februar 2022

Du kan ikke sige indhold uden at sige SEO. Hvis du vil have succes, kan du derfor ikke have den ene uden den anden. Det kan godt være udfordrende at lave en indholdsstrategi, der skal forbedre sine søgemaskineresultater. Men heldigvis findes der et godt værktøj, der kan hjælpe dig på vej – nemlig BuzzSumo.

BuzzSumo gør det nemmere for dig at få gode ideer til nyt indhold og forbedrer samtidig dine SEO-resultater. Oven i hatten kan du også spare en masse tid.

Kort fortalt er BuzzSumo en søgemaskine, der fortæller dig, hvor mange delinger et stykke indhold har fået på platforme som Facebook, Twitter og LinkedIn.

Ikke nok med det. BuzzSumo fortæller dig også, hvem der delte indholdet, og hvem der linkede til indholdet. Det er derfor et ret godt forskningsværktøj til alle ting, der relaterer sig til indhold. Værktøjet er altså en søgemaskine, der rangerer indhold baseret på hvor ofte det  deles.

Content research

BuzzSumo er et super godt værktøj, når du skal i gang med at lave indholdsanalyser og finde frem til søgeord og søgeordssætninger, der kan være nyttige til bestemmelse af specifikke former for indhold, som du ønsker at producere.

Hvis du kan se, at et specifikt stykke indhold er blevet delt flere gange, kan du overveje, om du skal lave noget lignende til dit eget indhold. Husk aldrig at kopiere indhold, men se hvordan du kan forbedre indholdet og gøre det til dit eget.

Når du skal lave indhold, så skal du tænke i retningen af at lave noget endnu mere episk end det mest delte indhold omkring dit forskningsemne. Så hvis du kan se, at artikler med 10 måder at gøre XXX på deles meget, så kan du komme med 25 måder at gøre XXX endnu bedre på.

Når det kommer til de søgeord, du skal søge efter i BuzzSumo, skal du være lidt kreativ og tænke ud af boksen. Tænk på udtryk, der kan være relateret til din branche, ikke branchen i sig selv. For eksempel – i stedet for at skrive “markedsføring”, kan du prøve at skrive “SEO-tip” og se, hvilke nye søgeord og ideer, der kommer frem i BuzzSumo-resultaterne.

Du kan benytte BuzzSumo til både at finde danske og engelske ord.

I disse søgeresultater skal du kigge efter temaer – hvad enten det drejer sig om søgeord, domæner, indholdstyper eller endda influencere, der vises flere gange.

Du kan også gennemgå backlinks fra søgningerne og derfra udvikle en liste over specifikke websites, som du vil målrette dit indhold mod eller få backlinks fra (en stigning i autentiske backlinks hjælper med at øge dit websites SEO). 

Oprettelse af alarmer

For ethvert søgeudtryk kan du oprette alarmer. På den måde kan du holde øje med tendenser relateret til de forskellige søgeudtryk.

Du kan oprette en liste over vilkår, der vedrører dit brand, dit navn, dine produkter osv. Derefter kan du tænke over alle de industrielle vilkår eller konkurrentnavne, du også vil spore. En gang om dagen får du så leveret alle alle alarmer til din indbakke for nem scanning.

Konkurrentanalyser af indhold

I BuzzSumo kan du også lave konkurrentanalyser af indhold. Så i stedet for at skrive en søgeordssætning i BuzzSumos søgefelt, kan du indtaste en konkurrents URL og se, det indhold fra dem, der er blevet delt mest samt og hvem, der linker og deler deres indhold. På den måde kan du undersøge, hvem der gør det godt og hvem, der gør det knap så godt. Det kan være meget værdifulde datapunkter til din strategi fremad.

Derudover kan du spore dine konkurrenter og se efter måder at drage fordel af deres research på. Du kan også finde andre branchesider for at få ideer til, hvorfor de måske er populære. På den måde kan du lave optimere dit eget indhold. 

Finde gæste-indhold

Hvis du kan blive offentliggjort på andre websteder, så er det en rigtig god måde at øge dit antal af backlinks og din SEO. Med BuzzSumo kan du nemt se, hvem der kører og tillader gæste-indhold at blive publiceret på deres website. BuzzSumo har nemlig evnen til at filtrere på “gæste-indhold”-

Som en start kan du begynde med at kaste dine indholdsidéer til andre websteder, som tillader publicering af gæste-indhold.

Du kan samtidig også benytte BuzzSumo til at finde og oprette en liste over personer, du vil have som gæst på dit eget website.

Find influencere

Med BuzzSumo kan du nemt oprette en liste over mennesker, der har indflydelse på en bestemt branche.

Du skal bare klikke på fanen ’Influencer’ og indtaste et nøgleord. Så vil BuzzSumo oprette en liste over influencere til dig baseret på den nøgleordssætning. En indflydelsesrig person indenfor din branche behøver ikke nødvendigvis at være kendt, men kan være en, der bare godt kan lide at dele andres indhold. 

Du skal selvfølgelig altid dobbelttjekke og sikre, at influencerne virkelig er relevante for din virksomhed.

Indholdsanalyse

Det smarte ved BuzzSumo er, at værktøjet også giver dig mulighed for at lære mere om, hvordan dit indhold deles samt de bedste tilgange til fremtidigt indhold

Med denne funktion ser BuzzSumo igennem alle de artikler, den deler, baseret på dit nøgleord efter netværk, indholdstype, offentliggjort dato, indholdslængde, relaterede emner og flere. Sammenholdt med søgeresultaterne kan dette virkelig flytte dig i den rigtige retning og få dit indhold til at performe.

BuzzSumo er altså et super godt værktøj til at hjælpe dig med at optimere din redaktionelle kalender og din SEO gennem en indholdsstrategi.

Alternativer til BuzzSumo

Der findes også alternativer til BuzzSumo, og der er generelt to grunde til at lede efter dem: du vil have noget billigere, eller du leder efter et andet sæt funktioner til dine behov.

Under hensyntagen til disse to grunde (og andre) kan du herunder se fem af de bedste alternativer til BuzzSumo:

  • Social Animal
  • Ahrefs Content Explorer
  • NinjaOutreach
  • ShareIt
  • ContentStudio