Keyword tracking / effekt­måling

Fordelen ved online markedsføring er, at du kan måle ALT.

Vælger du IKKE at måle effekten af dit SEO-arbejde, dine kampagner på Facebook og i Google Ads, har du ikke den fjerneste anelse om, hvilke knapper du skal skrue på for at få mere trafik, flere leads, mere salg etc. Derfor SKAL du ALTID måle effekten af din markedsføring.

Et eksempel på effektmåling

Du har en webshop, der sælger cykler. Du er på søgeordet ”cykler” faldet fra position 7 til 11 i Googles søgeresultater. Før fik du 2000 månedlige besøg via Google på søgeordet ”cykler”, men nu får du kun sølle 50 besøg, da du roder rundt på side 2, og du sælger slet ingen cykler.

Med koldsved på panden vælger du at optimere siden, der ranker på ”cykler”. Du tilføjer mere tekst til siden og tilføjer interne links til andre relevante sider og håber på, at Google vil trutte i hornet af glæde over de optimeringer, du har lavet.

Efter en måned mærker du effekten af dit arbejde, da du igen er på side 1 på position 8. Du får igen trafik til siden, og du går faktisk fra at sælge nul cykler til 40 cykler på en måned via organisk trafik på søgeordet ”cykler”. Du kan godt se, at effektmåling betaler sig, ikke?

Keyword tracking

Når du arbejder seriøst med SEO, er en essentiel del af arbejdet at måle placeringen af dine søgeord i søgeresultaterne – også kaldt keyword tracking. Når du investerer 10.000 kr. i aktier, så vil du også gerne holde øje med, om du får noget ud af din investering.

Ahrefs er et glimrende værktøj, hvor du får overblik over dine søgeords placering i Googles søgeindeks. Du kan også selv tilføje søgeord, som du ønsker at overvåge i Ahrefs Rank Tracker. Når du ser søgeord med en placering i søgeresultaterne, som du ikke er tilfreds med, skal du optimere på landingssiden – fx ved at skrive en lækker SEO-tekst.

A/B test

Du skal A/B teste for at finde det perfekte call-2-action, budskab, billede eller layout, som giver flest leads, salg eller trafik. Når du laver Facebookannoncer, Google Ads kampagner og nyhedsmails, laver du altså to lignende udgaver. Udgaven, som klarer sig dårligst, kasserer du, og så laver du en ny udgave og laver samme øvelse. Ofte vil du blive overrasket over de små detaljer, der giver højere åbningsrate og flere konverteringer – fx ”Fri fragt” versus ”Gratis forsendelse”.

UTM koder

En UTM kode er et lille stykke kode, som du indsætter i linket i dine Google Ads annoncer, Facebookannoncer og nyhedsmails mm., så du i Google Analytics kan se, hvilke kampagner der præsterer godt eller dårligt. I UTM koden (Campagin URL Builder) angiver du selv en unik tekst (fx kampagnens navn), så du i Google Analytics kan se, hvilke kampagner der giver konverteringer. Tilføjer du ikke en UTM kode til dine links i din kampagne, vil du ikke kunne skelne mellem de kampagner, der præsterer godt eller dårligt i Google Analytics.

Mål i Google Analytics

I Google Analytics skal du opstille mål, så du kan måle effekten af din online markedsføring. Vil du have kunden til at købe et produkt, kan målet være destinationssiden, som kunden lander på, når kunden har købt produktet – fx www.eksempel.dk/takforditkøb. Er der nogle specifikke knapper, mails eller telefonnumre, som du ønsker at måle på, kan du via Google Tag Manager opsætte en hændelse, som udløses, når kunden fx trykker på ”Tilmeld nyhedsbrev”.

Har du brug for hjælp?

Hos Peoplez er keyword tracking og effektmåling en naturlig del af arbejdet med vores kunders online tilstedeværelse. Vælger du Peoplez til at lave effektmåling på din hjemmeside og dine online markedsføringsaktiviteter, vil vi løbende foretage de justeringer, der skal til for, at du fx får en bedre placering i søgeresultaterne eller en højere konverteringsrate på dine Google Ads kampagner.

Hver måned vil du modtage en rapport, hvor vi dokumenterer og forklarer effekten af din online markedsføring, og hvad vi eventuelt skal ændre for at opnå dine mål.

Vil du videre?

Har du udfordringer med målingen af din online indsats, så hjælper Peoplez dig gerne på vej. Lad os mødes over en kop kaffe og få et fælles overblik. Ring til Henrik og fortæl hvor synlig du vil være.

SEO-specialist

Henrik Sandberg Jensen