Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er fundamentet for at opnå resultater med søgemaskineoptimering.

Nedprioriterer du, eller laver du slet ingen søgeordsanalyse, inden du går i gang med dit SEO-arbejde, svarer det til, at du møder op til jobsamtalen uforberedt. Du får næppe jobbet, og du får næppe noget ud af dit hårde SEO-arbejde, hvis du ikke har et overblik over søgevolumen og konkurrencen på søgeordet.

Lad os give dig et eksempel:

Du har lagt hele din opsparing i en mindre webshop, som sælger cykler. Du vil gerne optimere din forside, og du ser, at der er 15.000 månedlige søgninger på cykel og 3000 månedlige søgninger på køb billige cykler. Du ser via en Google-søgning at de sider, som rangerer på ”cykler”, er giganter som Bilka og FriBikeshop. I Ahrefs konstaterer du, at alle sider på side 1 i Googles indeks har høj pagerank og over 1000 indgående links.

Du tjekker nu ”køb billigere cykler” ud på Google og ser, at der er væsentlig mindre konkurrence på søgeordet – blandt andet fordi Google præsenterer færre resultater på en allintitle søgning, end da du lavede en allintitle søgning på ”cykler”. Du ser også i Ahrefs, at hjemmesiderne på side 1 i en Google-søgning har lavere pagerank og færre indgående links i forhold til resultaterne, der kom frem ved en søgning på ”cykler.

Hvad betyder det så?

Det betyder, at du skal optimere på køb billigere cykler, da du her har en realistisk chance for at nå side 1 i en Google søgning. Og lad os gøre det helt klart: Din ambition er ALTID at lande på side 1.

Hvad dækker søgeordsanalysen over?

En søgeordsanalyse dækker over forskellige faser, hvor forskellige værktøjer er nødvendige for, at du får det bedste resultat:

Brainstorm og søgevolumen

En bred analyse over ord og sætninger, som er relevante for din hjemmeside med angivet søgevolumen.

  • Google Keyword Planner (betalt)
  • Storybase (betalt)
  • Ahrefs (betalt)
  • Ubersuggest (gratis)
  • AnswerThePublic (gratis)

Konkurrentanalyse

Afdækning af mulighederne for slå konkurrenterne på forskellige søgeord.

  • Ahrefs – (Betalt)
  • Domain Rating
  • Backlinks
  • Sidetitler, URL, brødtekster mm.

Anbefalinger til ord og søgefraser

Klare anbefalinger til søgeord, der kan generere trafik til din hjemmeside.

  • Keyword Effectiveness Index (eget udviklet værktøj)
  • Rapport med dokumentation for udvælgelse af søgeord

Bestil en søgeordsanalyse

Med en søgeordsanalyse fra Peoplez får du en rapport spækket med anbefalinger til søgeord, som kan generere en masse relevant trafik til din hjemmeside. Skal du have en ny hjemmeside, så anbefaler vi, at du får lavet en søgeordsanalyse, der danner grundlag for strukturen af hjemmesiden. Har du en eksisterende hjemmeside, vil vi med udgangspunkt i det nuværende indhold anbefale nye søgeord, og anbefale hvordan du kan optimere eksisterende søgeord.

I rapporten undersøger og dokumenterer vi, hvorfor vi anbefaler bestemte søgeord og søgefraser. Du vil modtage konkrete anbefalinger til, hvordan du bruger søgeordsanalysen, så du selv kan implementere søgeordsanalysen på din hjemmeside. Vi kan selvfølgelig også gøre det for dig ved at lave supersprøde SEO-tekster til udvalgte søgeord, så du hurtigst muligt kan opnå resultater med søgemaskineoptimering. Du kan læse mere om, hvad SEO er her.

Vil du videre?

Kender du ikke dine søgeord, så hjælper Peoplez dig gerne på vej. Lad os mødes over en kop kaffe og få et fælles overblik.

Ring til Kasper eller Henrik og fortæl hvor synlig du vil være.

Online marketing manager

Kasper T. Gregersen

Online marketing konsulent og projektleder

Henrik Christensen