Vil du producere kvalitetsindhold til din målgruppe, som sikrer dig mange loyale kunder? Og vil du samtidig sikre din position på markedet og få øget synlighed på søgeresultaterne? Så er content marketing en strategi, du skal implementere i din virksomhed.
Content marketing er i al sin enkelthed et strategisk greb på marketing, hvor du via relevant og målrettet kvalitetsindhold, skaber værdi med din ekspertise på netop dit område for en klart defineret målgruppe. Direkte oversat betyder content marketing indholdsmarketing. Det er en strategi, der går ud på at markedsføre sig som den troværdige ekspert gennem det indhold, du producerer. Det taler direkte til din målgruppe, og det giver dig loyale kunder.
Strategien er i skarp kontrast til klassisk markedsføring, hvor man prøver at fange potentielle kunder med spredehagl via fx avisannoncer og TV- og radiospots. Content marketing handler ikke om at sælge – ikke i første omgang, i hvert fald. Den handler om at gøre dig til det naturlige og åbenlyse valg for målgruppen – og når du er det, skal de nok blive til betalende kunder.
Men det kræver en stor indsats – faktisk en markant større indsats end klassisk markedsføring. Du skal definere din målgruppe, du skal udarbejde indholdet, og du skal hele tiden tænke på at udarbejde nyt indhold til dine platforme. Content marketing er ekstremt dynamisk, og derfor skal du hele tiden arbejde med dit indhold.
Der er mange elementer i en content marketing-strategi, der kræver mange fagligheder. Med Peoplez har du et full service reklame- og webbureau til din rådighed, hvor du arbejder med grafikere, tekstforfattere og online marketingkonsulenter, som hjælper dig med at udarbejde og effektuere din content marketing-strategi.
Når vi hjælper dig med din content marketing-strategi, vil vi altid hjælpe dig med at finde svar på disse tre helt centrale spørgsmål:
Hvem er din målgruppe?
Det er alfa og omega, at du kender din målgruppe – og at du kender dem rigtig godt! Det handler om deres interesser, deres køn, deres gennemsnitsalder, deres beskæftigelse og andet, der kan tegne et billede af din målgruppe.
Har du i din forretning flere forskellige produkter til forskellige målgrupper, skal disse også opdeles i grupper, så der kan implementeres særskilte content marketing-strategier for målgruppens forskellige segmenter. Du kan evt. udarbejde kernepersoner ud fra segmenterne i din målgruppe, så du ved, hvem du henvender dig til.
Hvad spørger din målgruppe om?
Content marketing handler om at skabe indhold, der giver din målgruppe en værdi. Et godt sted at lede efter inspiration til dit indhold, kan være at kigge på, hvilke spørgsmål og udfordringer, din målgruppe står med. Det kan være, at du flere gange har måtte svare på det samme spørgsmål, eller at du generelt oplever, at dine produkter eller ydelser løser en særlig udfordring for din målgruppe? Så er det dér, du skal begynde, når du skal udarbejde dit indhold.
Hvilke typer indhold skaber værdi for målgruppen?
Tag et godt kig på konkurrenterne: Hvilket indhold producerer de? Kan du gøre det bedre? Eller kan du skabe noget indhold, de ikke kan finde andre steder?
Content marketing handler i al sin enkelthed om at blive det sted, din målgruppe går hen, når de skal have viden og svar på deres spørgsmål. Opbygger du en platform med kvalitetsindhold, din målgruppe ikke finder hos konkurrenterne, har du lykkedes med din strategi.
Har du brug for sammenhæng i din markedsføring og målbare resultater, så er det nu, du skal slå til.
Få en gratis og uforpligtende vurdering af dine muligheder.
Der er mange muligheder, når du arbejde med content marketing. Vi anbefaler, at din hjemmeside er din base. Det er her, du skal udarbejde den største del af dit indhold til, hvor du fx via blogindlæg deler ud af din ekspertise til din målgruppe.
Du kan også overveje at skabe indhold gennem:
Nyhedsbreve
Freebee, brochurer og e-bøger
Videoer og webinarer
… og hvad du ellers tænker, der kan skabe værdi for din målgruppe.
Hos Peoplez arbejder vi dagligt med content marketing for flere af vores kunder, hvor vi har fokus på at producere kvalitetsindhold til kundens platforme. Et godt eksempel er installatørvirksomheden Klimadan, som beskæftiger sig med varmepumper.
På deres hjemmeside kan du se et godt eksempel på, hvordan vi med et fokus på content marketing har skabt et univers for varmepumper på deres hjemmeside, hvor deres store ekspertise tydeligt skinner igennem. Den store mængde relevant tekstindhold er også med til at placere Klimadan bedre på organiske søgeresultater.
Når målgruppen er defineret, det gode indhold er produceret og det kilder pegefingeren for at trykke på den store grønne startknap – så vent!
Det er nemlig meget vigtigt, at der bliver opstillet nogle klare mål for din content marketing-strategi. Målene giver en indikation af, om indsatsen giver det, I håber, eller om I skal skrue lidt ekstra på knapperne.
Vi anbefaler, at der bliver opstillet mål på fx:
Trafikken på hjemmesiden
Konverteringsraten blandt dine besøg
Gennemsnitlig besøgstid på hjemmesiden
Antal downloads
Antal tilmeldinger til nyhedsbreve
Har du brug for sammenhæng i din markedsføring og målbare resultater, så er det nu, du skal slå til.
Få en gratis og uforpligtende vurdering af dine muligheder.
Du har et behov for effektiv markedsføring. Vi har de værktøjer og kompetencer, der skal til for at komme i mål. Hele vejen rundt.
Ring til Nicolai og fortæl om dit behov. Vi giver kaffe og et gratis tjek af dine muligheder.