Tekster til hjemmeside

Dine produkter sælger ikke sig selv. Selv Coca Cola, Nike og Lego markedsfører sig via ord på deres websites, så derfor skal du også have tekst på din hjemmeside.

Og hvis Google også skal elske din side, så er det ikke ligegyldigt, hvilke ord du skriver på din hjemmeside.

Gode webtekster øger dit salg og trækker kunderne derhen, hvor du gerne vil have dem. Og gode webtekster placerer din side højere i Googles søgeresultater, så du hurtigere og lettere bliver fundet af nye, potentielle kunder.

Hvad er en god webtekst?

Gode tekster forenkler uden at forsimple og taler samme sprog som din målgruppe. Gode webtekster fortæller dine nuværende og potentielle kunder, hvordan dit produkt løser deres problem og giver dem lyst til at købe dit produkt, kontakte dig, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller foretage andre former for handling. Gode webtekster begynder med det gode først – gem det ikke til sidst – så risikerer du at miste dine læsere, inden de når til det vigtige.

Sigende overskrifter

Glem de sjove, legende overskifter, hvis de ikke giver mening for læseren. Dine overskifter, mellemrubrikker – og teksten i det hele taget – skal være sigende for det, som din tekst handler om. Hvis ikke overskriften og teksten er let at afkode, så klikker dine potentielle kunder sig sandsynligvis hurtigt videre til dine konkurrenter.

Skriv i dit eget sprog

Tydelig CTA

Det er ikke nok at skive en god tekst. Gode webtekster har desuden tydelige call to actions – altså viser og fortæller tydeligt kunderne, hvad de skal gøre for at købe det, du sælger, bestille dit nyhedsbrev, få yderligere information eller lignende. Dine call to actions, CTA’er, må ikke ligge nede i bunden af din tekst, men kan fx komme løbende i din tekst eller ligge i toppen eller ude i den ene side, så dine besøgende altid hurtigt kan komme videre til køb, bestilling af nyhedsbrev etc.

Husk Google

Gode tekster til din hjemmeside er desuden SEO-optimerede, så de bliver placeret højt på Google, og du dermed nemmere bliver fundet af dine nye, potentielle kunder. Men SEO-tekster gør det ikke alene – Google elsker også ord, så dine tekster til dit website må ikke være for korte – meget gerne 400 – 800 ord på hver underside.

Tekst til webshops

Hvis du driver en webshop, er det fristende bare at tage teksterne til dine produkter fra producenterne og lægge på dit website. Men da Google rangerer kopieret indhold lavere end originalt indhold, er det vigtigt, at du skriver dine egne webtekster til dine produkter. Unikke tekster til dine produkter giver langt bedre placeringer hos Google.

Gode råd til dine webtekster

  • Skriv i dit eget/din virksomheds sprog
  • Undgå fremmedord
  • Drop flosklerne
  • Brug aktivt sprog
  • Vær konkret – brug gerne eksempler
  • Brug mellemrubrikker til at dele teksten op
  • Brug gerne bullets, når du remser op
  • Kopier ALDRIG tekster fra dine konkurrenter

Vil du videre?

Har du udfordringer med tekster til din hjemmeside, så hjælper Peoplez dig gerne på vej. Lad os mødes over en kop kaffe og udveksle ord med hinanden.

Ring til Per eller Rikke og fortæl hvad du har brug for.

Adm. direktør

Per Tornvig

Journalist og tekstforfatter

Rikke Kjær Haukrogh