Vælg den rigtige skrifttype til din hjemmeside

Mange af vores kunder forelsker sig i en bestemt font de har set på nettet eller i et logo, som de gerne vil implementere på deres egen hjemmeside. En font er den skrifttype, du vælger til overskrifter, brødtekster, billedtekster, priser, mindre fremhævede tekster, og de tekster, der virkelig er vigtige.

Det er ikke helt ligegyldigt hvilken type font eller skrifttype, man bruger på sin hjemmeside. En god font er med til at understøtte det budskab, du gerne vil ud med. Den skal måske oven i købet være med at skabe en stemning.

 

Hvilken skrifttype er mest læsevenlig?

Du skal også tænke på læsbarheden. Der er nemlig forskel på, om man skal læse en tekst på en skærm, eller om man skal læse den på et trykt materiale. Skrifttyper uden fødder egner sig bedst til at læse på en skærm – men du kan også bruge dem til print. Skrifttyper med fødder er ikke så lette at læse på en skærm.

Skrifttyperne er delt op i fire grundlæggende typer:

 

Sans serif:

Sans Serif er en font uden fødder. Sans betyder uden, og serif betyder fødder.

Sans serif-fonte er fx Arial, Helvetica og Calibri. Du har sikkert hørt om de her nævnte fonte, og måske har du også allerede brugt flere af dem. Mange bruger de her fonte, og de hører ind under betegnelsen moderne fonte. De har typisk enkle og rene linjer og passer derfor til det meste.

 

Serif:

Serif er fonte med fødder – de såkaldt klassiske skrifttyper. De mere kendte Serif-fonte er fx Times, Garamond og Baskerville. De bruges typisk, når looket skal være mere stilfuldt, konservativt og som sagt – klassisk.

Eksempel: Børsen bruger en serif font. De har altså valgt at udtrykket/æstetikken er vigtigere end læsevenligheden. Jeg vil gætte på, at der gennem avisens historie altid har været anvendt serif fonte. Så alene gennem skriftvalg signalerer Børsen noget stabilt, konservativt, klassisk – noget du kan regne med. Her i 2018 udgaven har avisen valgt en lys og smal serif-type, Sikkert for at vise, man flger med tiden trods det lidt klassiske/konservative udtryk.

 

Håndskrift eller script:

Disse skrifttyper ligner håndskrift – fx BlackJack, Scriptina og Allura. De bruges til at underbygge en stemning – fx under en overskrift.

 

Display:

Display-fonte er dekorative, specielle og kreative. De bruges måske som logofont, til priser eller til noget, der skal skille sig ud. Se Folketingets 100 års emblem.

Eksempel: Folketingets hjemmeside har fokus på læsevenlighed med en meget enkel sans serif font – en moderne åben type, de fleste mennesker kan læse uden problemer. Bemærk de forholdsvis korte tekstlinjer, som fremmer overskueligheden. De vil gerne have fokus på temaet 100 år på borgen – derfor har de brugt nogle markant anderledes skrifttyper (en display-font og en script-font).

 

Din skrifttype er lig med din virksomhed

Din virksomheds font er altså med til at skabe lige præcis din virksomheds/organisations identitet. Derfor er det vigtigt, at du er trofast mod de fonte, du beslutter dig for at bruge. Når du er er kontinuerlig i dit valg, vil din læser lynhurtigt kunne identificere dig som afsender. Det er derfor også meget vigtigt, at der via dine skrifttyper er en rød tråd gennem hele din markedsføring – lige fra alt det trykte materialer til det digitale.

 

Hvor mange skrifttyper skal du bruge på din hjemmeside?

Det er der en god idé at begrænse dig til to – max tre – forskellige fonttyper til din hjemmeside. Hvis du vælger mange forskellige skrifttyper, kan din hjemmeside let komme til at se rodet og uoverskuelig ud.

Det er bedst at bruge en fontfamilie. De er gennembearbejdede og indeholder typisk forskellige tykkelser og hældninger og findes måske oven i købet både som Sans Serif og som Serif.

 

Passer din skrifttype til din type virksomhed?

Det er desværre ikke sikkert, at den font, du har forelsket dig i, passer til din virksomhed og det budskab, du vil ud med. Det kan derfor være en god idé at se, hvad dine konkurrenter gør. Det fungerer ikke godt, hvis du bruger en tynd, snirklet, smuk og romantisk skrifttype, hvis du har en virksomhed, der sælger store maskiner. Så konflikter udtrykket med virkeligheden. Hvis du vil understøtte, at din virksomhed forhandler store maskiner, skal du vælge en solid, lidt bold font. Det vil virke langt mere troværdigt.

 

Eksempel: Fonvalget til venstre stemmer ikke overens med signalet, modsat fontvalget til højre.

 

8 tips til valg af skrifttype til din hjemmeside:

  • Brug kun kursiv til billedtekster – og aldrig i lange passager. Det er svært at læse, og man bliver hurtig træt.
  • Brug kun fed/bold/black i overskrifter, til priser og fremhævede tekster.
  • Brug ikke markante farver i din brødtekst – det trætter læseren. Brug kun markante farver, hvis du vil fremhæve et link eller et enkelt, vigtigt ord.
  • Dit website skal være let at læse. Mørk tekst på lys baggrund er lettere at læse end lys skrift på mørk baggrund.
  • Hvis du har meget tekst på din hjemmeside, må du gerne øge linjeafstanden lidt, så teksten bliver lettere at læse.
  • Undgå for lange linjer. Det er lettere at læse korte linjer, og læseren mister ikke overblikket så let.
  • Indsæt gerne mellemrubrikker (en mellemrubrik er en journalistisk betegnelse for en lille overskrift, der står over et afsnit i en større tekstmængde) – det gør din tekst lettere at læse. En mellemrubrik er typisk fremhævet ved at være fed/bold.
  • Brug kun meget få script- og håndskriftfonte. Mange har virkelig svært ved at læse dem.

 

Og når det så er sagt, så er der i virkeligheden ingen regler for, hvad du må og ikke må. De gamle typografiske dyder er for længst døde og borte. Men tænk dig alligevel lidt om. Det handler jo i bund og grund om, at du når ud over rampen.

Det kan begynde med at tjekke Googles fonte ud på https://fonts.google.com/. Alle skifttyper her er gratis og fungerer på både hjemmeside, mobil og tablets.

Britt Madsen
AUTHOR: Britt Madsen

Britt er grafisk designer og AD'er hos Peoplez Reklame- og webbureau. Hun er sprudlende kreativ og grafikkens grand old lady. Britt er særdeles stærk på logoer og visuel identitet. Skriv til Britt på bm@peoplez.dk



Få tips og tricks til din markedsføring

Jeg vil gerne modtage…

Vi bruger MailChimp som marketingplatform. Ved at klikke tilmeld herunder, giver du samtykke til, at de informationer du har givet os i forbindelse med din tilmelding, må blive behandlet af MailChimp, i henhold til deres privatlivspolitik og betingelser. Dine data vil naturligvis blive behandlet med høj respekt.

Skulle du skifte mening, kan du til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrevsliste ved at afmelde dig i linket i sidefoden af hvilken som helst e-mail du har modtaget fra os. Du kan også kontakte os direkte på info@peoplez.dk.