Vend dine konkurrenters SEO-strategi til egen fordel

Vend dine konkurrenters SEO-strategi til egen fordel
Internettet bliver mere og mere mættet med flere sider samt mere og mere indhold. Og endnu være flere konkurrenter. At skille sig ud fra mængden kan føles som en konstant opadgående kamp. Men det hele handler ikke kun om originalitet. Nogle gange er den bedste måde at vinde konkurrencen på, at undersøge hvad dine konkurrenter laver, for at bestemme hvordan du kan indarbejde lignende metoder til gavn for dit brand.
Følg vores trin nedenfor for at finde ud af, hvordan du finder dine stærkeste konkurrenter og sikrer, at deres teknikker fungerer for dig.
1. Identificer dine konkurrenter
Det kan synes åbenlyst, men det kan være mere vanskeligt, end du tror at identificere dine konkurrenter. Du burde allerede have en klar idé om dine direkte konkurrenter – dem, der tilbyder et næsten identisk produkt eller en tjeneste til dig – men hvor klogt er du på dine indirekte og opfattet konkurrenter?
Indirekte: Disse konkurrenter tilbyder lignende produkter og konkurrerer om de samme kunder, men sælger også varer uden for din niche. For eksempel er et supermarked og et mobiltelefonmærke indirekte konkurrenter. Supermarkeder sælger adskillige elektriske varer – herunder mobiltelefoner – sammen med mad- og skønhedsprodukter, som et smartphone-mærke ikke sælger. Søgeordsanalyse afslører dine indirekte konkurrenter og hjælper dig med at bestemme, hvem der ellers rangerer efter de samme produktbetingelser.
Opfattet: Opfattede eller “udskiftning” konkurrenter er sværest at identificere. De sælger muligvis ikke et lignende produkt til dig eller tilhører den samme branche, men de konkurrerer om samme tid og energi, som en kunde muligvis reserverer sig til at nyde dit produkt. For eksempel skal digitale kameramærker nu konkurrere med mobiltelefonfirmaer, da smartphone-funktionerne er forbedret, hvilket eliminerer behovet for en separat digital enhed. Lyt til de sociale medier og kundeundersøgelser er de bedste måder at identificere kundeinteresser, der kan være i konflikt med dit produkt.
Når du har samlet en liste over hver type konkurrent, skal du indsnævre den til mellem tre og fem – der dækker hver type – og begynde din analyse.
2. Gennemgå deres indhold på stedet
Scan din konkurrents websted for at finde deres mest delte sider; et værktøj som BuzzSumo hjælpe med dette. Ved at finde dine konkurrenters mest effektive indholdsartikler/sider kan du bestemme, hvilke emner og indholdstyper der også kan fungere godt for dig.
Sociale delinger er en god indikation af, hvilke typer indhold der passer med dine konkurrenters målgrupper – den samme målgruppe, som du prøver at målrette mod. Niveauet for sociale delinger betyder ikke nødvendigvis, at artiklen også genererede mange kvalitetslinks, men det peger på emner, som dine kunder holder af. Brug disse oplysninger til at teste emnerne for dig selv, selvom du starter med fx et indlæg på de sociale medier eller en artikel til din blog.
3. Analyser deres tekniske SEO
Analysering af dine konkurrenters tekniske SEO kan give dig mulighed for at finde de teknikker, du måske mangler. Start med det grundlæggende:
Opmarkér de deres sidetitler korrekt?
Er deres sider engagerende?
Bruger de video og infografik til at holde læserne på siden?
Når du har gennemgået siden for disse faktorer, kan du dykke dybere ned i mere avanceret SEO. Dine konkurrenter bruger muligvis on-site teknikker, som du ikke gør pt, hvilket kan forhindre dine chancer for at overgå dem.
For eksempel kan websteder på HTTPS implementere HSTS, som fortæller søgemaskiner, at dit websted er sikkert. Brug af AMP eller accelererede mobilsider forbedrer belastningshastighederne på mobile enheder. JSON Schema er en avanceret måde at markere dit website med Java på, hvilket gør det mere fleksibelt.
Hvis dit Website er langsommere end din konkurrents, eller hvis din kode ikke er så avanceret, skal du sikkert kæmpe op ad bakken for at indhente dem. Det er vigtigt, at du bliver klog på avancerede SEO-teknikker eller ansætter en teknisk SEO-professionel til at gennemgå dine konkurrenter og finde muligheder, som du kan bruge i din egen SEO-strategi.
4. Gennemgå deres backlinks
Der er mange fordele ved at studere din konkurrents backlinks; nemlig at du kan lokalisere eventuelle nye (og vellykkede) kampagner, de kører, samt oprette en egen prospekteringsliste.
Ahrefs og SEMrush giver dig mulighed for at identificere eventuelle pludselige stigninger i links, der peger på din konkurrents websted. Du kan derefter uddybe disse udsving for at afgøre, om væksten korrelerer med en ny kampagne.
Læs mere om SEO hos Peoplez.